Islam di Singapura: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Chongkian (bincang | sumb.)
→‎Pelampau agama: tiada rujukan
Chongkian (bincang | sumb.)
Baris 16:
 
Penyesuaian ini juga melibatkan agama dan kaum lain. Penganut ajaran Taoist tidak lagi membakar [[colok]] semasa sambutan perayaan di tokong-tokong malah di tempat-tempat terbuka. Jumlah dan saiz colok dikurangkan dan amalan membakar colok hanya di [[tokong]].
 
==Peristiwa Natrah 1950==
Rusuhan kaum terjadi di Singapura pada 11 dan 12 Disember 1950 apabila mahkamah memutuskan Natrah dipulangkan kepada keluarga asalnya walaupun telah berkahwin dengan cikgu [[Mansor Adabi]]. [[Fatini Yaacob]] menerusi 'Biografi Natrah: Cinta, Rusuhan dan Air Mata' menceritakan kembali biografi dan memoir yang menyayat hati umat Islam di Malaysia dan Singapura. Natrah lahir di [[Bandung]], [[Indonesia]] dalam keluarga [[Belanda]]. Ayahnya Andrianus Petrus Hertogh manakala ibunya bernama Adeline Petrus Hertogh.
 
Rusuhan ini membabitkan isu domisil, hak penjagaan anak dan soal [[murtad]]. Ia membabitkan penghakiman dan rusuhan akibat kemarahan rakyat khususnya orang Melayu. Akhbar [[The Straits Times]] dan [[Singapore Standard]] telah menghina agama Islam. Usaha membela Natrah diterajui oleh Dr. [[Burhanuddin bin Muhammad Nur al-Hilmi|Burhanuddin Helmy]] dari [[Parti Kebangsaan Melayu Malaya]] ([[PKMM]]). Pejuang Natrah termasuklah [[Karim Ghani]],[[Mohd Taha Kalu]], [[Ahmad Ibrahim]] dan ramai lagi.<ref>[http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0516&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sastera&pg=sa_02.htm Kesan Natrah pada politik masa kini]</ref>
 
== Lihat juga ==