TV Okey: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 61:
Sebelum TV Okey wujud, empat saluran ujian dilancarkan oleh RTM sebagai sebahagian daripada percubaan penyiaran televisyen terestrial Digital (DTT) pada isi rumah terpilih dan rangkaian televisyen berbayar Astro dari 2006 hingga 2018. Saluran-saluran tersebut adalah RTMi, RTM Muzik Aktif, TVi (TV Interaktif) dan TV5.<ref>[http://www.bernama.com/bernama/v5/newsindex.php?id=394530 RTM launches new channel on Astro]</ref> RTMi adalah saluran yang menyiarkan pratonton program RTM1 dan RTM2 selama 5 jam setiap hari dari jam 7:00 malam sehingga jam 12:00 pagi, RTM Muzik Aktif adalah saluran muzik sementara TVi dan TV5 adalah saluran yang mempromosikan budaya Malaysia Timur.<ref>[http://www.rtm.gov.my/tvi/ Laman rasmi TVi]</ref><ref>[http://tv5.rtm.gov.my/ Laman rasmi TV5]</ref> Terdapat rancangan pada awal tahun 2010 untuk melancarkan saluran televisyen negeri untuk Sabah dan Sarawak oleh RTM, tetapi akhirnya mereka tidak direalisasikan. Di Sarawak, bagaimanapun, rancangan televisyen negeri kemudian dilakukan oleh Sarawak Media Group, yang melancarkan [[TV Sarawak|TVS]] pada 11 Oktober 2020.
 
TV Okey dilancarkan pada 21 Mac 2018 pada waktu malam di Hilton Hotel di Kota Kinabalu, Sabah. Pada 1 April 2019, TV Okey telah memulakan penyiaran HDTV sempena ulang tahun ke-73 RTM, dan tersedia secara eksklusif melalui perkhidmatan [[MYTV Broadcasting|myFreeview]] DTT di Saluran 110 manakala siaran TV Okey di Astro kekal bersiaran dalam format SD. Mulai 6 April 2020, TV Pendidikan disiarkan di saluran setiap hari di bawah program Kelas @ Rumah, menandakan kepulangannya ke RTM setelah 20 tahun.
 
TV Okey bersiaran melalui [[MYTV Broadcasting|myFreeview]] di saluran 110 (HD), [[Astro (televisyen satelit)|Astro]] saluran 146 (SD) [[Astro NJOI|Njoi]] saluran 146 (SD). Semua program disertakan dengan sarikata Bahasa Melayu.