Wikipedia:WikiSihat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tofeiku (bincang | sumb.)
cipta
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 05:10, 1 April 2021

Selamat datang ke pertandingan menulis WikiSihat! WikiSihat ialah pertandingan menulis rencana tentang kesihatan di Wikipedia bahasa Melayu bersempena Hari Kesihatan Sedunia. Pertandingan ini merupakan kerjasama antara Wikimedia CUG Indonesia dengan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) di Malaysia, Brunei Darussalam dan Singapura.

Wikipedia bahasa Melayu merupakan antara laman sesawang yang paling banyak dikunjungi dan dibaca di Malaysia untuk mendapatkan pengetahuan dan maklumat. Walau bagaimanpun, kurangnya rencana tentang kesihatan dalam Wikipedia ini. Kekurangan maklumat ini akan menyukarkan akses kepada pengetahuan kepada orang ramai untuk kesihatan. Perlunya ada banyak maklumat tentang kesihatan tersedia yang lengkap di Internet. Selain itu, adanya disinformasi mengenai vaksinasi COVID-19 berdampak pada persepsi dan penerimaan vaksinasi di masyarakat. Disebabkan oleh itu, perlunya ada usaha meningkatkan literasi tentang kesihatan dalam kalangan masyarakat dengan meningkatkan sumber terbuka dan bebas tentang kesihatan.

Dengan adanya pertandingan ini, diharapkan dapat meningkatkan maklumat tentang kesihatan kepada orang ramai dalam bahasa Melayu. Melalui pertandingan ini juga, para peserta juga dapat meningkatkan kesedaran tentang kepentingan pengetahuan bebas untuk semua.


Tarikh penting

  • Pendaftaran dan tempoh pertandingan
7 April – 7 Mei 2021
  • Masa penilaian
7 Mei – 21 Mei 2021
  • Pengumuman penghargaan
22 Mei 2021

Daftar di sini!

Topik

Semua rencana berkaitan kesihatan. Senarai rencana kesihatan yang tiada dalam bahasa Melayu boleh dilihat di sini.

Penghargaan

Sijil akan diberi kepada 10 peserta terbaik daripada WHO.

Selain itu, peserta yang telah menulis sekurang-kurangnya 1 rencana yang memenuhi syarat juga akan mendapat sijil penyertaan daripada WHO.

Syarat penulisan

Tidak melakukan plagiarisme.
Rencana ditulis dengan istilah, ejaan, tanda baca dan tatabahasa Melayu yang betul.
Rencana mesti ditulis dalam sudut pandangan berkecuali. Elakkan daripada menyunting topik yang kontroversi dengan rujukan yang tidak sah.
Gaya penulisan rencana ensiklopedia mestilah bersifat deskriptif, bukanlah naratif (bercerita), argumentatif, atau persuasif.
Setiap kandungan yang ditambah ke dalam rencana mestilah disertakan dengan rujukan yang sahih. Pastikan sumber yang dipetik boleh dipercayai seperti jurnal, berita, laman sesawang dan sebagainya.
Rencana mestilah memenuhi kesemua syarat berikut yang ditetapkan oleh Wikipedia.

Masukkan rencana yang anda telah tulis di sini

Mengembangkan artikel

  Menambahkan konten minimal 8000 bita pada artikel yang sudah ada.

  Termasuk: teks artikel, templat kotak info, templat referensi (cite book, cite web, dsb), kategori, pranala dalam, tabel, gambar, grafik.
  Tidak termasuk: templat navigasi (navbox).
  Panitia berhak untuk menghapus bagian yang dirasa berlebihan yang bertujuan untuk sekadar memenuhi atau melebih-lebihkan jumlah bita, dan akan menggantinya dengan kalimat yang lebih ringkas dan efisien. Apabila berakibat pada berkurangnya jumlah bita, maka peserta wajib menambahkan kembali konten tersebut.
  Setiap paragraf yang ditambahkan wajib memiliki minimal 1 rujukan tepercaya.
  Setiap penambahan 8000 bita yang diterima, poinnya 15.

  Menambahkan minimal 8 rujukan pada artikel yang sudah ada.

  Rujukan memenuhi ketentuan sumber tepercaya di Wikipedia bahasa Indonesia. Rujukan yang tidak memenuhi ketentuan akan dihapus oleh panitia.
  Rujukan bukanlah riset asli. Sumbernya haruslah telah dipublikasikan.
  Artikel boleh diubah isinya untuk menyesuaikan dengan informasi pada rujukan.
  Jika rujukan sama, tetapi berbeda halaman maka akan dihitung sebagai 1 rujukan.
  Setiap 8 rujukan yang diterima, poinnya 40.

Berikut adalah artikel-artikel di Wikipedia bahasa Indonesia terkait COVID-19 dan vaksinasi COVID-19 yang sudah ada dan dapat dikembangkan. Anda juga bisa mengembangkan artikel lainnya, selama masih terkait dengan topik COVID-19 dan vaksinasi COVID-19.

Menulis artikel baru

  Panjang artikel minimal 10000 bita.
  Rujukan minimal 10.
  Subjudul minimal 3.
  Topik artikel bebas namun harus berkaitan dengan COVID-19 ataupun vaksinasi COVID-19.
  Setiap artikel yang diterima poinnya 100.

Berikut artikel-artikel terkait COVID-19 yang sudah ada di Wikipedia bahasa Inggris dan belum ada di Wikipedia bahasa Indonesia:

Daftar rujukan

Berikut adalah rujukan yang bisa Anda gunakan untuk menulis. Selain rujukan yang ada di bawah ini, Anda juga diperbolehkan menggunakan rujukan lain.

Disokong oleh: