Abdel Fattah El-Sisi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Nais69 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Nais69 (bincang | sumb.)
Baris 63:
Pada 2 Julai 2013, presiden Mesir menolak ultimatum 48 jam tentera Mesir dan bertekad mempertahankan legitimasi pejabat Presiden dan tidak akan mengundurkan diri.
 
Pada 3 Julai 2013, tentera Mesir mendakwa kerajaan gagal membangun konsensus nasional dan haruslah menggulingkan Morsi. Tentera Mesir kemudian melantik [[Adli Mansour]] sebagai ketua interim / sementara dan memerintahkan penangkapan ramai pemimpin ]][[Ikhwanul Muslimin]] atas tuduhan menghasut kekerasan dan mengganggu perdamaian. Pendukung pro-Morsi menyatakan bantahan keras di [[Rabia Al-Adwyyiah]]. Ikhwanul Muslimin, parti Al-Wasat Party dan al-Gama'a al-Islamiyya menolak perubahan melalui rampasan kuasa tentera kerana "tidak sah" dan "anti-demokrasi".
 
Pada 24 Julai 2013, Jeneral El-Sisi menyerukan rakyat Mesir memberi mandat kepada tentera untuk mengatasi terorisme. Seruan ini bermaksud bahawa tindakan El-Sisi bukannya kudeta tetapi atas kehendak rakyat. Reaksi keras daripada penolakan gerakan Tamarod, Parti Salafi Al-Nour, moderat Mesir Partai Kuat , revolusioner Gerakan Belia 6 April dan kelompok hak asasi manusia Mesir.