Basel I: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 8:
==Rangka utama==
Basel I, iaitu Persetujuan Basel 1988 tertumpu terutamanya pada [[risiko kredit]]. Harta bank dikelas dan dikelompok kepada lima kategori menurut risiko kredit, dengan beban risiko sifar (terutama bagi negara asal [[hutang sovereign]]), sepuluh, dua puluh, lima puluh, dan sehingga seratus peratus (kategori ini, sebagai contoh, merangkumi kebanyakan hutang korporate). Bank yang hadir dipasaran antarabangsa diperlukan untuk memegang modal (''capital'') yang bersamaan 8 % daripada beban risiko aset (''risk-weighted assets'').
 
Semenjak 1988, rangka kerja ini telah diperkenalkan secara berterusan dinegara ahli G-10, yang kini terdiri dari 13 negara, iaitu, [[Belgium]], [[Kanada]], [[Perancis]], [[Jermany]], [[Itali]], [[Jepun]], [[Luxemburg]], [[Belanda|Netherlands]], [[Sepanyol]], [[Sweden]], [[Switzerland]], [[United Kingdom]] dan [[Amerika Syarikat]].
 
Kebanyakan negara lain, kini berjumlah melebihi 100, turut menerima pakai, sekurang-kurangnya, mengaku, prinsip yang digambarkan di bawah Basel I. Keberkesanan dari mana ia dilaksanakan berbeza, sungguhpun dikalangan Kumpulan Sepuluh.
 
==Rujukan==