Sekolah Menengah Sains Tapah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
→‎Pengiktirafan Sebagai Sekolah Berprestasi Tinggi: misuse Wikipedia as a commercial site
Teg: Suntingan sumber 2017
Teg: Suntingan sumber 2017
Baris 59:
Antara acara yang diadakan adalah acara perasmian utama, lawatan ke reruai aktiviti pelajar dan majlis santapan. Acara ini turut dijayakan pelbagai agensi kerajaan serta sekolah-sekolah berasrama penuh negeri Perak lain.
== Fasiliti dan Pemandangan ==
[[Fail:Sestaview.jpg|thumb|Pelan asal pemandangan SESTA]][[Fail:Pemandangan Indah.jpg|thumbnail|Pemandangan yang dapat dilihat di SESTA. Berikut adalah Dewan SESTA dan bulatan dihadapnnya. Kini, bulatan tersebut sudah bertukar wajah. ]]

Sekolah ini telah dibina sesuai dengan gaya semasa pada tahun-tahun pembinaannya, canggih dan ringkas strukturnya. Bentuk jalan sekolah ini dikatakan menyerupai struktur raket tenis dan kunci. Hal ini kerana apabila sampai ke pintu pagar, terdapat sebatang jalan yang lurus sehingga menghampiri sebuah bulatan di hadapan Dewan SESTA. Selepas itu terdapat sebatang lagi jalan, berlekuk membentuk bulatan yang mengelilingi blok akademik sekolah ini. Dikiri dan kanannya adalah blok kediaman guru,staf dan juga asrama.
 
=== Kawasan Akademik ===
Kawasan Akademik terdiri daripada dua bahagian utama:
* Wisma Iltizam yang menempatkan 30 buah bilik-bilik darjah.
Disini* pulaWisma terdapatCendekiawan menempatkan bilik khas untuk eksperimen atau aktiviti pembelajaran yang khusus untuk satu-satu pembelajaran. Segala peralatan untuk pembelajaran disimpan dan digunakan di sini.
 
 
Disinilah terdapat bilik-bilik darjah, kesemuanya ada 30 buah.
 
.
* Wisma Cendekiawan
Disini pula terdapat bilik khas untuk eksperimen atau aktiviti pembelajaran yang khusus untuk satu-satu pembelajaran. Segala peralatan untuk pembelajaran disimpan dan digunakan di sini.
{| class="wikitable"
!Aras
Baris 124 ⟶ 121:
 
=== Kawasan Asrama ===
Kawasan asrama merupakan kawasan utama dimanauntuk pelajar menjalankan aktiviti peribadi mereka dan juga merupakan salah satu pusat sosial dan ibadah. Kawasan ini terdiri daripada beberapa tempat.
* Villa Putera dan Puteri
Asrama-asrama ini hanya ada satu blok untuk setiap jantina, dan mempunyai ciri-ciri yang sangat serupa kecuali di beberapa kawasan. Bagi Aspura:
Baris 163 ⟶ 160:
* Surau At-Taqwa
* Dewan Makan
 
Dewan Makan dan Surau memisahkan antara Villa Putera dan Puteri.
 
== Barisan Pentadbir ==