Kredibiliti: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Membalikkan suntingan oleh 183.78.84.199 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 203.80.20.102
Teg-teg: Undur Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
kemas
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
 
Baris 1:
'''Kredibiliti''' merangkumi komponen [[objektiviti (falsafah)|objektif]] dan [[subjektivisme|subjektif]] dari kebolehpercayaan sumber atau mesej. Kredibiliti bermula dari teori Retorik Aristoteles. Aristoteles mendefinisikan retorik sebagai kemampuan untuk melihat apa yang mungkin meyakinkan dalam setiap keadaan. Dia membahagikan cara persuasif menjadi tiga kategori, iaitu Ethos (kredibiliti sumber), Pathos (daya tarik emosi atau motivasi), dan Logos (logik yang digunakan untuk menyokong tuntutan), yang menurutnya memiliki kemampuan untuk mempengaruhi penerima mesej. Menurut Aristoteles, istilah "Ethos" berkaitan dengan watak pembicara. Maksud penutur adalah kelihatan berwibawa. Sebenarnya, ethos penutur adalah strategi retorik yang digunakan oleh seorang pidato yang bertujuan untuk "memberi kepercayaan kepada penontonnya." Kredibiliti mempunyai dua komponen utama: kebolehpercayaan dan kepakaran, yang kedua-duanya mempunyai komponen objektif dan subjektif. Kebolehpercayaan didasarkan lebih pada faktor subjektif, tetapi boleh merangkumi pengukuran objektif seperti kebolehpercayaan yang telah ditetapkan. Kepakaran dapat dilihat secara subyektif secara subjektif, tetapi juga merangkumi ciri objektif yang relatif sumber atau mesej (contohnya, kelayakan, perakuan atau kualiti maklumat).<ref>Flanagin and Metzger (2008), Digital media and youth: Unparalleled opportunity and unprecedented responsibility. In M. Metzger, & A. Flanagin (Editors), Digitaingl media, youth, and credibility (pp. 5–28). Cambridge, MA: The MIT Press.</ref> Komponen kredibiliti sekunder merangkumi dinamisme sumber (karisma) dan daya tarikan fizikal.
'''Kredibiliti seorang pemimpin''' adalah kualiti, keupayaan, atau kekuatan untuk menimbulkan kepercayaan. Aplikasi umum yang sah dari istilah kredibiliti berkaitan dengan kesaksian dari seseorang atau suatu lembaga selama persidangan. Kesaksian haruslah [[kompeten]] dan [[kredibel]] apabila ingin diterima sebagai bukti dari sebuah isu yang diperdebatkan.
 
==Rujukan==
Kredibiliti dari saksi atau pihak bergantung kepada kemampuan hakim atau juri (di negara yang menggunakan sistem juri) untuk mempercayai dan menyakini apa yang ia katakan, dan berkaitan dengan ketepatan dari kesaksiannya sendiri terhadap logik, kebenarannya, dan kejujuran. Kredibiliti peribadi bergantung pada kualiti dari seseorang yang akan mengarahkan juri untuk percaya atau tidak percaya. Huhuhuhu
{{Reflist}}
 
[[Kategori: Logik]]