Presiden: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
k kemasan
Baris 1:
{{Rujukan}}{{Eksekutif}}'''Presiden''' ialah jawatan yang dipegang oleh kebanyakan ketua-ketua [[organisasi]], [[syarikat]], [[universiti]], dan juga [[negara]]. Perkataan ''presiden'' ialah pinjaman [[bahasa Inggeris]], ''president'' yang merupakan pinjaman daripada [[bahasa Latin]] ''prae-'' "sebelum" dan ''sedere'' "menduduki") atau orang yang menduduki tempat tertinggi sebagai ketua. Pada asalnya, terma ini merujuk kepada pegawai yang mengetuai upacara atau mesyuarat (misalnya [[Pengerusi]]); tetapi hari ini ia merujuk kepada pegawai berkuasa eksekutif.
{{Executive}}
{{Rujukan}}
'''Presiden''' ialah jawatan yang dipegang oleh kebanyakan ketua-ketua [[organisasi]], [[syarikat]], [[universiti]], dan juga [[negara]]. Perkataan ''presiden'' ialah pinjaman [[bahasa Inggeris]], ''president'' yang merupakan pinjaman daripada [[bahasa Latin]] ''prae-'' "sebelum" dan ''sedere'' "menduduki") atau orang yang menduduki tempat tertinggi sebagai ketua. Pada asalnya, terma ini merujuk kepada pegawai yang mengetuai upacara atau mesyuarat (misalnya [[Pengerusi]]); tetapi hari ini ia merujuk kepada pegawai berkuasa eksekutif.
 
Selain itu, '''Presiden''' ialah pangkat bagi ketua negara sebuah negara [[republik]], yang dipilih oleh rakyat, dipilih oleh penggubal undang-undang atau kolej pilihanraya khas. Ramai [[diktator]] kerap mengambil pangkat Presiden.