Azwan Ali: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 21:
'''Mohamed Azwan Haji Ali''' dilahirkan pada (13 Februari 1966)<ref>[http://www.mstar.com.my/hiburan/berita-hiburan/2009/10/16/maafkan-saya--azwan/ "Maafkan saya..." - Azwan, Diterbitkan: Jumaat, 16 Oktober 2009 12:00 AM]</ref> ialah seorang lagenda penyiaran Malaysia yang cukup dikenali sebagai pengacara televisyen, penerbit program hiburan, pelakon, pelawak, pengarah dan juga terlibat sebagai penyanyi dan chef selebriti. Beliau dilahirkan di Hospital Kandang Kerbau, Singapura dan dibesarkan di Kampung Klang Gate Baru, [[Gombak]], [[Kuala Lumpur]]. Azwan mendapat Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang dari Universiti Malaya pada tahun 1991, dan sebelum itu mendapat sijil diploma di Universiti Teknologi MARA. Bapanya Ustaz Ali Omar dan ibunya Hajah Che Tom Yahaya menetap di Kampung Klang Gate, Taman Melawati, Ulu Kelang, [[Selangor]]. Adik beradiknya termasuklah abangnya yang juga [Menteri Kanan Kluster Ekonomi], [[Mohamed Azmin Ali|Azmin Haji Ali]], adiknya [[Ummi Hafilda Ali|Ummie Hafilda Haji Ali]] dan Arpah Ali pakar motivasi. Beliau terkenal dengan gelaran artis mulut laser dan mempopularkan ungkapan seperti “Ada aku kisah?” <ref>http://viralglamour.blogspot.com/2015/09/azwan-ali-ada-aku-kisah-apa-orang-nak.html</ref> dan 'Amboi amboi amboi...' <ref>https://www.nst.com.my/news/nation/2018/12/438544/anti-icerd-rally-amboi-amboi-amboi-azwan-ali-nsttv</ref> dan yang terbaru 'see my level' <ref>https://www.bharian.com.my/hiburan/selebriti/2020/11/756604/penangan-see-my-level</ref>. Selain itu juga Azwan Ali terkenal juga dengan nama manjanya AA atau Baby AA <ref>https://www.klik.com.my/item/story/6092582/michael-ang-ganti-baby-aa</ref> dan Diva AA <ref>https://www.kosmo.com.my/2020/11/15/saya-takkan-berhenti-jadi-diva-aa-azwan-ali/</ref>.
 
Azwan Ali pernah berlakon filem [[Aku No. 1]] arahan [[Aznil Nawawi]] serta memenangi Anugerah Televisyen Asia 1999 untuk kategori Rancangan Bual Bicara Hiburan Terbaik menerusi program kelolaan nya ''[[Cit Cat Azwan]]'' yang bersiaran selama 1012 tahun di [[Astro Ria]].
 
==Latar belakang==
Baris 39:
Setelah meninggalkan TV3, Azwan dilamar [[Astro]] yang masih baru beroperasi ketika itu untuk menerbitkan sendiri rancangan bual bicara kendalian Azwan. Pada Julai 1998, maka program [[Cit Cat Azwan]] mula bersiaran di saluran Astro. Program bual bicara santai Azwan menemubual artis-artis tempatan dan serantau itu mendapat perhatian ramai dan pujian penonton televisyen. Pada tahun 1999, Azwan berjaya merangkul anugerah Program Bual Bicara Terbaik di Anugerah Televisyen Asia ke-8 di Singapura.
 
Rancangan Cit Cat Azwan bersiaran selama 1012 tahun dan cukup terkenal dengan kata tanda "Amboi, Amboi, Amboi".
Seiring itu Azwan juga berjaya mengumpulkan puluhan artis setiap tahun untuk meraikan Parti Cit Cat Azwan yang diadakan di pusat peranginan terkemuka seluruh negara. Program ini dianjurkan dari tahun 20001999 hingga 2007 di mana ramai artis terlibat juga diberikan penghargaan dalam malam anugerah khas. Setelah ditamatkan kontrak di Astro dan tamatnya rancangan Cit Cat Azwan, beliau kembali ke TV3 untuk program bual bicara [[Jangan Tidur Lagi]] digandingkan bersama selebriti [[Adlin Aman Ramli]]. Program ini bagaimanapun tidak bertahan lama apabila bersiara selama 32 musim sahaja.
 
===Bergelar Diva AA===