Sihir: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
'''Sihir'''sihir ({{Jawi|'''سيحير'''}})yag merosakkan manusia di dunia sebenar dalam fantasi dari segi istilah merupakan satu perbuatan menyakiti atau mempengaruhi badan, hati atau akal orang yang disihir secara tersembunyi (ghaib) yang melibatkan [[makhluk halus]], dan .dilakukan di luar hukum alam bagi mencapai tujuan tertentu, contohnya menyakiti seseorang, mengubati penyakit dan juga [[tilik|meramal masa hadapan]]. Penggunaan istilah sihir dalam alam [[Melayu]] pada kebiasaannya merujuk kepada [[ilmu hitam]].
{{about|sihir yag merosakkan manusia di dunia sebenar|sihir dalam fantasi|Ahli sihir (fantasi)}}
meramal masa hadapan. Penggunaan istilah sihir pada kebiasaannya merujuk kepada ilmu hitam.Ilmu sihir dan tilik adalah satu ilmu tentang persediaan jiwa manusia untuk mempengaruhi alam kebendaan sama ada tanpa bantuan atau dengan bantuan dari langit. Yang pertama adalah sihir dan yang kedua adalah tilik. Oleh kerana ilmu-ilmu ini ditolak di sisi syariat kerana berbahaya, dan kerana di antara syarat-syaratnya ialah berpaling daripada [[(Allah]]), maka kitab-kitab tentangnya telah lenyap di kalangan manusia kecuali yang terdapat dalam kitab-kitab bangsa-bangsa purba termasuk yang wujud sebelum [[Nabi Musa]] AS seperti bangsa [[Qibti]] dan [[Kaldani]].
'''Sihir''' ({{Jawi|'''سيحير'''}}) dari segi istilah merupakan satu perbuatan menyakiti atau mempengaruhi badan, hati atau akal orang yang disihir secara tersembunyi (ghaib) yang melibatkan [[makhluk halus]], dan dilakukan di luar hukum alam bagi mencapai tujuan tertentu, contohnya menyakiti seseorang, mengubati penyakit dan juga [[tilik|meramal masa hadapan]]. Penggunaan istilah sihir dalam alam [[Melayu]] pada kebiasaannya merujuk kepada [[ilmu hitam]].
 
[[Ibnu Khaldun]] dalam buku [[Muqaddimah]] menjelaskan sihir seperti berikut:
{{cquote|
Ilmu sihir dan tilik adalah satu ilmu tentang persediaan jiwa manusia untuk mempengaruhi alam kebendaan sama ada tanpa bantuan atau dengan bantuan dari langit. Yang pertama adalah sihir dan yang kedua adalah tilik. Oleh kerana ilmu-ilmu ini ditolak di sisi syariat kerana berbahaya, dan kerana di antara syarat-syaratnya ialah berpaling daripada [[Allah]], maka kitab-kitab tentangnya telah lenyap di kalangan manusia kecuali yang terdapat dalam kitab-kitab bangsa-bangsa purba termasuk yang wujud sebelum [[Nabi Musa]] AS seperti bangsa [[Qibti]] dan [[Kaldani]].
}}
 
== Kisah sihir dalam Quran ==