Suku Betawi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
SimpleKepulauan (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Menyunting Suku Betawi
Baris 1:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/Linguistic_map_West_Java.png/640px-Linguistic_map_West_Java.png
{{Rujukan}}
{{ethnic group|
Baris 11 ⟶ 10:
|related= [[Suku Jawa|Jawa]], [[Suku Sunda|Sunda]], [[Orang Melayu|Melayu]]
}}
[[Fail:Linguistic map West Java.png|thumb|242x242px|Dialek di Barat Jawa]]
'''Suku Betawi''' ialah suku asal daripada bandar [[Jakarta]]. Suku Betawi sebenarnya termasuk dalam kategori suku baru di [[Indonesia]] kerana kelompok etnik ini lahir dari pelbagai macam kelompok etnis lain yang sudah lebih dulu hidup di bandar [[Jakarta]], seperti orang Jawa, Sunda, Bali, Bugis, Makassar, Ambon, Melayu, Arab, Tionghoa, dan India. Ahli Antropologi [[Universiti Indonesia]], Dr Yasmine Zaki Shahab menaksir bahawa etnik Betawi baru terbentuk sekitar seabad lalu, antara tahun ([[Abad ke-15]]) pada masa penjajahan [[Belanda]].
'''Suku Betawi''' ialah suku asal daripada bandar [[Jakarta]]. Suku Betawi sebenarnya termasuk dalam kategori suku baru di [[Indonesia]] kerana kelompok etnik ini lahir dari pelbagai macam kelompok etnis lain yang sudah lebih dulu hidup di bandar [[Jakarta]], seperti orang Jawa, Sunda, Bali, Bugis, Makassar, Ambon, Melayu, Arab, Tionghoa, dan India. Ahli Antropologi [[Universiti Indonesia]], Dr Yasmine Zaki Shahab menaksir bahawa etnik Betawi baru terbentuk sekitar seabad lalu, antara tahun ([[Abad ke-15]]) pada masa penjajahan [[Belanda]]. Secara [[Biologi]], mereka yang mengaku sebagai orang Betawi ialah keturunan kaum berdarah campuran aneka suku dan bangsa daripada Nusantara (Indonesia) yang ialah hasil perkahwinan campur antara etnik dan bangsa di masa lalu di [[Jakarta]].
 
Sifat percampuran dalam [[Bahasa Melayu]] Indonesia kepada dialek Betawi adalah dipengaruhi kebudayaan Betawi secara umum, yang merupakan hasil perkahwinan daripada pelbagai budaya berbeza yang berasal dari daerah-daerah lain di Nusantara (Indonesia) dan juga kebudayaan asing. Dalam bidang kesenian, contohnya orang Betawi memiliki seni "Gambang Kromong" yang berasal daripada seni muzik [[Cina]], tetapi juga ada [[Rebana]] yang berasal daripada seni muzik [[Arab]], "Keroncong Tugu" dengan latar belakang percampuran seni [[Portugis]] dan [[Arab]], dan ada seni muzik "Tanjidor" yang berlatar belakangkan daripada seni muzik [[Belanda]]. Pengaruh-pengaruh seni luar ini yang masuk ke Jakarta sejak dahulu dikembangkan oleh orang Betawi sebagai seni dan budaya asal daripada budaya orang kaum Betawi di Jakarta, walaupun tetap mempertahankan nilai-nilai ugama utama orang Betawi iaitu [[Islam]].