Android (sistem pengendalian): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
kTiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 70:
===Android versi 1.1===
 
Pada 9 Mac 2009, Google melancarkan Android versi 1.1. Android versi ini dilengkapi dengan kemasan berestetika dalam aplikasi, jam penggera, [[carian suara]], penghantaran mesej melalui perkhidmatan [[Gmail]] dan notifikasipemberitahuan e-mel.
===Android versi 1.5 (Cupcake)===
 
Pada pertengahan Mei 2009, Google kembali mengeluarkan telefon bimbit dengan menggunakan Android dan SDK ([[Software Development Kit]]) dengan versi 1.5 (Cupcake). Terdapat beberapa kemas kinikemaskini termasuk juga penambahan beberapa ciri-ciri dalam telefon bimbit versi ini iaitu kemampuan merakam dan menonton video dengan mod kamera, memuat video ke Youtube dan gambar ke Picasa terus dari telefon, sokongan Bluetooth A2DP, kemampuan disambungkan secara automatik ke alat dengar Bluetooth, animasi skrin, dan keyboardpapan kekunci pada skrin yang boleh disesuaikan dengan sistem.
===Android versi 1.6 (Donut)===
Baris 83:
===Android versi 2.0/2.1 (Eclair)===
 
Pada 3 Disember 2009, Google kembali dilancarkanmelancarkan telefon Android dengan versi 2.0/2.1 (Eclair), perubahan yang dilakukan adalah pengoptimuman hardware, peningkatan Google Maps 3.1.2, perubahan antaramuka dengan pelayar baru dan sokongan HTML5, senarai kenalan (phone contacts) yang baru, sokongan Flash untuk kamera 3.2 MP, digital Zoom, dan Bluetooth 2.1. Untuk bergerak cepat dalam persaingan peranti generasi ini, Google melakukan pelaburan dengan mengadakan pertandingan aplikasi mobile terbaik (yakni ''killer apps'' - "aplikasi unggulan"). Pertandingan ini berhadiah $ 25,000 bagi setiap pemaju aplikasi terpilih. Pertandingan diadakan selama dua tahap yang tiap tahapnya dipilih 50 aplikasi terbaik.Dengan semakin berkembangnya dan semakin bertambahnya jumlah telefon Android, semakin banyak pihak ketiga yang berminat untuk menyalurkan aplikasi mereka kepada sistem operasi Android. Aplikasi terkenal yang diubah ke dalam sistem operasi Android adalah [[Shazam]], Backgrounds, dan WeatherBug. Sistem operasi Android dalam laman Internet juga dianggap penting untuk mencipta aplikasi Android asli, contohnya oleh MySpace dan Facebook.
 
Baris 97:
===Android versi 3.0/3.1 (Honeycomb)===
 
[[Android Honeycomb]] direka khusus untuk tablet. Android versi ini menyokong saiz skrin yang lebih besar. UserPengguna Interfaceantaramuka pada Honeycomb juga berbeza kerana sudah direka untuk tablet. Honeycomb juga menyokong multi pemproses dan juga akselerasi (kelajuan) perkakasan untuk grafik. Tablet pertama yang dibuat dengan menjalankan Honeycomb adalah Motorola Xoom.
===Android versi 4.0 (ICS: Ice Cream Sandwich)===
 
Diumumkan pada tarikh 19 Oktober 2011, versi ini membawa ciri Honeycomb untuk smartphone dan menambah ciri-ciri baru termasuk membuka kunci dengan pengenalan wajah, rangkaian data pemantauan penggunaan dan kawalan, kenalan rangkaian sosial bersepadu, tambahan fotografi, mencari e-mel secara luar talian (offline), dan berkongsi maklumat dengan menggunakan [[komunikasi medan dekat]] .
 
===Android versi 4.2 (Jelly Bean)===