Agama di Jepun: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Chongkian (bincang | sumb.)
Haqeem Putra (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Baris 8:
Johnstone (1993:323), 84% Orang Jepun mengaku tidak mempunyai agama peribadi. Dalam soal selidik bancian, kurang dari 15 peratus melaporkan mempunyai kaitan dengan sebarang agama formal pada tahun 2000.<ref>http://books.google.com/books?id=piq2LT5PHRUC&pg=PA787&dq=japan+15%25+religious+affiliation+census+2000&hl=en&ei=A5-QTe6RDs6q8AOct6SgDw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCcQ6AEwAA#v=onepage&q=japan%2015%25%20religious%20affiliation%20census%202000&f=false</ref> Dan menurut Demerath (2001:138), 64% tidak mempercayai Tuhan, dan 55% tidak memepercayai Buddha.<ref>http://www.pitzer.edu/academics/faculty/zuckerman/Ath-Chap-under-7000.pdf</ref> Menurut [[Elisabeth Bumiller]], [[Edwin O. Reischauer|Edwin Reischauer]], dan [[Marius Jansen]], sebahagian 70 hingga 80 peratus orang Jepun kerap memberitahu pebanci yang mereka tidak menganggap diri mereka sebagai penganut sebarang agama.<ref>http://books.google.com/books?id=fEsFAQAAIAAJ&q=Some+70+to+80+percent+of+the+Japanese+regularly+tell+pollsters+they+do+not+consider+themselves+believers+in+any+religion&dq=Some+70+to+80+percent+of+the+Japanese+regularly+tell+pollsters+they+do+not+consider+themselves+believers+in+any+religion&hl=en&ei=VJfKTZP5NYa7hAex-eSoAg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCkQ6AEwAA</ref><ref>http://books.google.com/books?id=BTPNlLIy2soC&pg=PA215&dq=percent+believe+in+god+japan&hl=en&ei=GJnKTcSaHsew8QPCyKTLBg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCgQ6AEwADhu#v=onepage&q=percent%20believe%20in%20god%20japan&f=false</ref> Menurut James Killian, antara 64% dan 80% orang Jepun menyatakan diri mereka sebagai atheists, agnostik, atau bukan-penganut.<ref>http://books.google.com/books?id=SRyroqLy-UYC&pg=PA54&dq=percent+believe+in+god+japan&hl=en&ei=X53KTcq3LoHLhAfD5uCoAg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CDcQ6AEwAzj6AQ#v=onepage&q&f=false</ref> Jalan-jalan di Jepun didekorasikan pada [[Tanabata]], [[Obon]] dan [[Krismas]].
 
== ShintoSyinto ==
[[Fail:Kamidana.jpg|thumb|left|300px|Altar Shinto di dalam rumah di Jepun.]]
{{Utama|Shinto}}
{{Lihat juga|Persatuan kuil-kuil Shinto}}
 
ShintoSyinto, yang bermaksud "jalanJalan tuhan", merupakan agama asal Jepun dan diamalkan oleh sekitar 93% dari penduduk. Tidak seperti Agama Yahudi-Kristian, Shinto oleh kerana kesemulajadiannya tidak memerlukan pengakuan dalam agama yang sama, sebaliknya penyertaan dalam beberapa aspek dalam shinto sahaja umumnya dianggap sudah mencukupi untuk bersatu. Shinto berasal dari [[Sejarah Jepun|zaman prasejarah]] sebagai agama dengan kaitan [[Alam semula jadi]] dan tapak-tapak suci tertentu. Tapak-tapak ini mungkin asalnya dgunakan untuk memuja matahari, perbentukan batuan, pokok dan bahkan bunyi. Setiap dari benda-benda ini dikaitkan dengan dewa, atau ''[[Kami (Shinto)|kami]]'', dan sebuah agama [[politeistik]] dibentuk. Pemujaan Shinto terhadap ''kami'' dilakukan di [[Kuil Shinto|kuil-kuil]]. Pekara penting yang utama ialah the perbuatan penyucian sebelum berkunjung ke kuil-kuil terbabit.
 
Terdapat pelbagai mazhab di dalam ShintoSyinto. ShintoSyinto tidak mempunyai seorang pengasas dan [[Kanun Al-kitab|kanun]], namun [[Nihongi]] dan [[Kojiki]] mengandungi rekod [[Mitologi Jepun]]. Mazhab tersendiri ShintoSyinto, seperti [[Tenrikyo]] dan [[Konkokyo]], selalunya mempunyai dogma atau pemimpin yang tersendiri. ShintoSyinto mula jatuh ketinggalan selepas kedatangan agama Buddha, namun selepas itu ShintoSyinto dan agama Buddha mula diamalkan bersama. Di tapak kuil ShintōSyinto, Kuil Buddha juga dibina.
 
Sebelum tahun 1868, terdapat tiga bentuk utama dalam Shinto: Shinto Kuil, jenis yang paling popular; Shinto kelompok , diamalkan oleh petani; dan shinto [[Kerabat diraja]], yang diamalkan oleh [[Kerabat diraja Jepun]]. Pada kurun ke-18 dan ke-9, mzahab-mazhab shinto bebas &nbsp;– Shinto Mazhab &nbsp;– dibentuk, sebahagian daripadanya yang sangat radikal, seperti Tenrikyo monoteistik. Semua ini telah dikenali sebagai mazhab-mazhab Shinto atau agama-agama baru. Berikutan [[Pemulihan Meiji]] pada tahun 1868, Shinto dan agama Buddha were dipisahkan dengan ketat. [[Maharaja Meiji]] menjadikan Shinto sebagai agama rasmi, menciptakan sebuah bentuk shinto yang dikenali sebagai [[Shinto Negara]] dengan menggabungkan tokong, kelompok, Shinto kerabat diraja. Mazhab Shinto radikal dipisahkan dari Shinto Negara. Dibawah Meiji, Jepun menjadi sebuah negara teokrasi sederhana, dengan kuil-kuil dibawah kawalan kerajaan. Shinto kemudiannya menjadi sebab untuk nasionalisme Jepun. Selepas Jepun mengambil alih Korea dan Taiwan, Shinto Negara juga telah menjadi agama rasmi kepada negara-negara terbabit.