Saud ibn Abdulaziz Al Saud: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k kemasan
 
Baris 1:
{{KotakSaudi Mula | name = Saud ibn ’Abd al ’AzizAbdulaziz Al Sa’udSaud }}
{{KotakSaudi Imej | image = [[Fail:King Saud.jpg|200px]] | caption = Raja Saud}}
{{KotakSaudi Moyang | name = '''Saud''' ibn [[’AbdAbdul al ’AzizAziz Al Sa’udSaud]]}}
{{KotakSaudi Tamat}}
'''Saud ibn ’Abd al ’Aziz Al Sa’ud''' ([[15 Januari]] [[1902]] - [[23 Februari]] [[1969]]) ialah [[Raja Arab Saudi|Raja]] [[Arab Saudi]] daripada tahun [[1953]] sehingga [[2 November]] [[1964]].
 
Beliau ialah antara anak sulung Raja [[’AbdAbdul al ’AzizAziz Al Sa’udSaud]]. Beliau kemudiannya dilantik menjadi putera mahkota pada [[11 Mei]] [[1933]] dan ditabalkan menjadi raja selepas kematian ayahnya pada tahun [[1953]]. Semasa pemerintahannya banyak agensi-agensi kerajaan ditubuhkan di samping penubuhan [[Universiti Raja Saud]] di [[Riyadh]].
 
Sepanjang pemerintahannya banyak ketidakpuasan disuarakan oleh anggota keluarganya sendiri. Seperti ayahnya, beliau mempunyai banyak anak lebih kurang 30 orang. Raja Saud memberi anak-anaknya kuasa yang tinggi di samping melantik mereka ke posisi-posisi yang penting di dalam kerajaan. Hal ini menyebabkan adik-adiknya terutama adik-adik tirinya tidak berpuas hati. Mereka melihat anak-anak Raja Saud tidak mempunyai cukup pengalaman dalam memerintah negara di samping khuatir yang Raja Saud mungkin melantik anaknya menggantinya selepas ini. Raja Saud gemar membelanjakan wang negara demi kepentingan peribadi dan keluarganya. Beliau juga membuat kekecohan politik yang antaranya dikaitkan dengan cubaan pembunuhan [[Gamal Abdel Nasser]], Presiden [[Mesir]] ketika itu. Dia juga diketahui dengan sikapnya yang suka minum [[arak]] yang nyata merupakan perkara yang dilarang dalam [[Islam]].
 
Satu rampasan kuasa oleh keluarganya sendiri berlaku pada tahun [[1964]] dengan disokong oleh golongan [[ulama]]. Walaupun [[Muhammad ibn ’Abd al ’AzizAbdulaziz Al Sa’udSaud]] merupakan pewaris takhta yang paling layak namun dia enggan menerimanya dan sebaliknya menyokong penabalan adik tirinya iaitu [[Faisal ibn ’Abd al ’Aziz Al Sa’ud]] sebagai raja. Raja Saud kemudiannya ke [[Geneva]], [[Switzerland]] setelah diusir keluar daripada [[Arab Saudi]]. Pada tahun [[1966]], Raja Saud telah dijemput oleh Presiden [[Gamal Abdel Nasser]] untuk tinggal di [[Mesir]]. Beliau meninggal dunia di [[Athens]], [[Greece]] pada tahun [[1969]].
 
== Pautan luar ==