Monkey D. Luffy: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Tiada ringkasan suntingan
Baris 26:
| aux2 = Paramecia
| aux3 name = Kuasa
| aux3 = Badan pengguna mendapatmemiliki ciri ciri regangan [[getah]] yang sangat tahan dan boleh diregangfleksibel. Ini membolehkan pengguna meregangkan anggota badan atau melipat badan tanpa rasa sakit. DayaImpak dari objek tumpul jugatidak kurangmemberi sebarang kesan pada bahagian yang berkesandihentam. Pengguna juga kebal akandaripada kejutan arus elektrik kerana rintangan tinggisifat getah terhadapsebagai penebat semulajadi arus elektrik.
}}
{{nihongo|'''Monkey D. Luffy'''|モンキー・D・ルフィ}} merupakan [[protagonis]] utama di dalam [[anime]] dan [[manga]] ''[[One Piece]]''. Luffy merupakan [[kapten]] bagi Kumpulan Lanun Topi Jerami.
 
Luffy berasal dari Bandar Fuschia di East Blue. Luffy membesardan bersamaabangnya datuknyaAce dandibesarkan abangnyaoleh datuknya, AceGarp. Bapanya bernama Monkey D. Dragon.
 
Luffy secara kebetulan telah memakan buah syaitan Gomu Gomu (Getah) yang membolehkannyamembolehkan badannya melentur dan memanjang seolah-olah seperti [[getah]]. LuffyKeupayaan merupakantelah seorangmeningkat dengan latihan intensif yang telah dilaluinya semenjak kecil dan terus meningkat dengan melalui pertempuran dengan lanun lanun berkuasa sepanjang pengembaraannya sebagai lanun topi jerami. Luffy seringkali menunjukkan sikap seperti kebodohan dan agak lurus. Walau bagaimanapun apabila berdepan dengan sesuatu yang serius atau ancaman terhadap anak kapalnya, dia menunjukkan sikap seorang ketua yang berkaliber walaupun sebenarnya apabila dilihat kepada sikap Luffy dia seorang yang periang dan penuh semangat. Sebagai seorang kapten kapal dia tidak besikap sombong dan mudah di dekatididekati.
 
Luffy amat menggagumi Red Hair Shanks yangsebagai idolanya sejak kecil. Semasa perpisahan kali terakhir dengan Luffy di Pekan Fussia, Shank telah menyerahkan topi jeraminya yangkepada pentingLuffy kepadanya.sebagai Redamanah Hairdengan Shanksharapan jugaLuffy adalahakan mentormenyerahkannya kepadakembali kepadanya setelah Luffy mencapai cita citanya untuk menjadi lanun terkuat.
 
Impian Luffy adalah untuk mencari harta karun lagenda ''One Piece'' bersama rakan-rakannya dan seterusnya menjadimendapatkan gelaran Raja Lanun yang menjadi idaman semua lanun.
 
== Rujukan ==