Barisan Alternatif: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kembangkan
Aurora (bincang | sumb.)
Baris 18:
 
== Kebangkitan semula ==
Menghampiri [[Pilihan Raya Umum Malaysia 2008|pilihan raya 2008]], ketiga-tiga parti pembangkang utama (PKR, PAS, DAP) kembali bersatu untuk mengelakkan pertandingan tiga penjuru sesama sendiri. Penyatuan semula ini terjadi kerana PAS berlembut dan memfokuskan kepada isu ekonomi dan melantik calon bukan Muslim pertamanya. Peranan [[Anwar Ibrahim]] sebagai watak ketua pembangkang dan usahanya menyatukan pembangkang turut membantu.
Keperluan kepada penubuhan Barisan Alternatif semakin mendesak kerana tidak ada parti pembangkang yang dapat menubuhkan kerajaan melalui majoriti mudah. Hanya DAP sahaja yang dapat menubuhkan kerajaan di Pulau Pinang kerana mendapat majoriti mudah dan masih perlu bekerjasama dengan [[PKR]] dan [[PAS]].
 
Hasilnya BA berjaya merampas negeri [[Kedah]], [[Pulau Pinang]], [[Negeri Perak|Perak]], [[Selangor]] dari BN di samping mengekalkan [[Kelantan]] milik PAS. BA turut berjaya menafikan majoriti dua pertiga BN di [[Dewan Rakyat Malaysia|Parlimen]]. Selain itu, kawasan parlimen [[Kuala Lumpur]] turut dikuasai pembangkang.
Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa yang menggerakkan penubuhan Barisan Alternatif bersama Datuk Seri [[Anwar Ibrahim]]. Tanpa adanya satu parti gabungan yang mantap, kerajaan negeri akan menjadi terumbang-ambing dan sukar mentadbir negeri.
 
Keperluan kepada penubuhanKini Barisan Alternatif semakindalam mendesakproses keranapembentukan kerajaan secara rasmi di empat negeri baru tersebut. Namun tidak ada parti pembangkang yang dapat menubuhkan kerajaan melalui majoriti mudah. Hanya [[Parti Tindakan Rakyat|DAP]] sahaja yang dapat menubuhkan kerajaan di [[Pulau Pinang]] kerana mendapat majoriti mudah danhasil masih perlu bekerjasamakerjasama dengan [[Parti Keadilan Rakyat|PKR]]. dan[[Lim Guan Eng]], Setiausaha Agung DAP dilantik sebagai [[PASMenteri Besar]].
Masalah utama ialah di Perak kerana "Mengikut Perlembagaan negeri Perak, hanya Melayu beragama Islam boleh dilantik menjadi Menteri Besar Perak tetapi Seksyen 12 (2) menyatakan Sultan Perak mempunyai hak mengetepikan satu daripada syarat itu atau kedua-duanya sekali berdasarkan pertimbangan Baginda". DAP, PKR, dan PAS perlu bijaksana menangani masalah ini dengan bekerjasama. Antara calon-calon Menteri Besar Perak yang sering disebut-sebut ialah Ngeh Koo Ham; DUN Sitiawan(DAP), Jamaluddin Mohd. Radzi; DUN Behrang(PKR), dan Mohammad Nizar Jamaluddin; DUN Pasir Panjang(PAS). Berikut merupakan petikan berkaitan perlantikan jawatan Menteri Besar Perak; "Kalau calon DAP dipilih, Pas dan PKR akan sokong calon PKR. Kalau calon PKR dipilih, DAP dan Pas akan sokong calon DAP. Kalau calon PAS dipilih, PKR dan DAP akan sokong calon PAS".
 
DiBegitu juga halnya di [[Kedah]], [[Parti Islam Se-Malaysia|PAS]] berjaya membentuk kerajaan negeri dengan memilihkerjasama PKR dan seorang calon bebas. Ustaz [[Azizan Abdul Razak]], Pesuruhjaya PAS Kedah dipilih sebagai [[Menteri Besar Kedah]]. Kejayaan PAS di Kedah turut dibantu oleh PKR dan DAP. Oleh ituDikatakan wakil DAP akan turut dilantik menjadi Exco Kerajaan Negeri Kedah.
Di Selangor pula, Sultan Selangor mahu berjumpa dengan wakil PKR, DAP, dan PAS agar betul-betul ada persetujuan untuk melantik Tan Sri [[Abdul Khalid Ibrahim]] menjadi [[Menteri Besar Selangor]].
 
Di [[Selangor]] pula, gabungan ketiga-tiga PKR, DAP dan PAS perlu untuk membentuk kerajaan campuran dengan PKR sebagai parti utama. Oleh itu, Sultan Selangor mahu berjumpa dengan semua wakil PKR,parti DAP, dan PAStersebut agar betul-betul ada persetujuan untuk melantik Tan Sri [[Abdul Khalid Ibrahim]], Bendahari Agung PKR menjadi [[Menteri Besar Selangor]].
Di Kedah, PAS berjaya membentuk kerajaan negeri dengan memilih Ustaz [[Azizan Abdul Razak]] sebagai [[Menteri Besar Kedah]]. Kejayaan PAS di Kedah turut dibantu oleh PKR dan DAP. Oleh itu wakil DAP akan dilantik menjadi Exco Kerajaan Negeri Kedah.
 
Masalah utama ialah penubuhan kerajaan campuran tiga parti di [[negeri Perak]] kerana "Mengikutmengikut Perlembagaan negeri PerakNegeri, "hanya orang Melayu beragama Islam boleh dilantik menjadi Menteri Besar Perak, tetapi Seksyen 12 (2) menyatakan yang Sultan Perak mempunyai hak mengetepikan satu daripada syarat itu atau kedua-duanya sekali berdasarkan pertimbangan Baginda". DAP (pemenang utama), PKR, dan PAS perlu bijaksana menangani masalah ini dengan bekerjasama. Antara calon-calon Menteri Besar Perak yang sering disebut-sebut ialah Ngeh Koo Ham; DUN Sitiawan (DAP), Jamaluddin Mohd. Radzi; DUN Behrang (PKR), dan Mohammad Nizar Jamaluddin; DUN Pasir Panjang (PAS). Berikut merupakan petikan berkaitan perlantikan jawatan Menteri Besar Perak; "Kalau calon DAP dipilih, Pas dan PKR akan sokong calon PKR. Kalau calon PKR dipilih, DAP dan Pas akan sokong calon DAP. Kalau calon PAS dipilih, PKR dan DAP akan sokong calon PAS".
Wilayah Persekutuan tidak mempunyai Dewan Undangan Negeri. Tetapi [[Wilayah Persekutuan]] mempunyai [[Menteri Wilayah Persekutuan]] dan [[Dewan Bandaraya Kuala Lumpur]]. Justeru itu, mungkinkah Datuk Bandar Kuala Lumpur dan Menteri Wilayah Persekutuan dari kalangan DAP atau PKR, jika BN menghormati sistem merit demokrasi.
 
[[Wilayah Persekutuan]] pula tidak mempunyai Dewan Undangan Negeri. Tetapi [[Wilayah Persekutuan]] mempunyai [[Menteri Wilayah Persekutuan]] dan [[Dewan Bandaraya Kuala Lumpur]]. Justeru itu, mungkinkahada kemungkinan Datuk Bandar Kuala Lumpur dan Menteri Wilayah Persekutuan akan dilantik dari kalangan DAP atau PKR, jika BN menghormati sistem merit demokrasi.
 
== Lihat juga ==