Zeus: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mythnerds013 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Mythnerds013 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 19:
 
Dalam bahasa Greek, nama dewa adalah {{Polytonic|Ζεύς}} ''Zeus'' {{IPA | / zdeús / atau / dzeús /}} (Yunani Moden / 'zefs /) dalam kes penamaan dan {{Polytonic|Διός}}''Dios''dalam [[kes Genitif]]. Kesetaraan [[mitologi Rom|Rom]] bagi Zeus adalah [[Jupiter (mitologi)|Jupiter]] dan [[Mitologi Etruscan|Etruscan]] pula ialah [[Tinia]]. Dalam [[Hindu|Mitologi Hindu]], kesetaraannya adalah [[Indra]] dengan senjata yang tidak lain dan tidak bukan iaitu [[petir]], yang mampu dipegang seperti [[kayu]].
 
==Mythology==
 
 
 
'''Sejarah Kehidupan Awal Dewa Zeus'''
 
Zeus dilahirkan sebagai anak bongsu Cronus dan Rhea. Semua adik-beradiknya yang lain ditelan oleh ayahnya untuk mengelakkan ramalan bahawa anak-anaknya akan mengalahkannya dan mengakhiri pemerintahannya sebagai Raja para Dewa. Rhea tidak sanggup sudah melihat anak-anaknya ditelan oleh suaminya sendiri. Oleh itu, dia memerintahkan seekor helang untuk membawa Zeus ke suatu tempat yang tidak dapat dilihat oleh Cronus. Rhea mengambil batu, dia membungkusnya dengan kain dan memberikannya kepada Cronus. Cronus melahap batu itu dan tidak pernah perasan dengan perbezaannya.
 
Helang itu membawa Zeus ke [[Kriti]] dan memberi bayi Zeus kepada nimfa Adrasteia dan Ida, anak perempuan Melisseus, untuk menyusui, dan mereka memberi susu kepada Zeus pada susu kambing Amalthea.
 
Ketika Zeus membesar, dia diyakinkan oleh neneknya sebagai dewi bumi purba, [[Gaea]] untuk mengakhiri pemerintahan ayahnya. Zeus menyamar sebagai pembawa cawan dan meletakkan ramuan sihir pada piala Cronus yang membuatnya muntah adik-beradiknya.
 
'''Titanomachy'''
 
Setelah Cronus muntah anak-anaknya, Zeus berperang melawan The Titans. Dia disokong oleh adik-beradiknya. Tetapi untuk mengalahkan Titans Zeus memerlukan lebih banyak sokongan. Oleh itu, dia dan adik-beradiknya pergi ke neraka. Di sana, mereka membebaskan Hecathonchires dan Cyclops dari penjara mereka. Hecathonchires dan Cyclops sangat berterima kasih kepada Zeus kerana melepaskannya. Oleh itu, mereka mencipta senjata dan senjata untuknya. Mereka mencipta ''The Thunderbolt'' untuk Zeus, ''Helm of Hades'' untuk [[Hades]] dan''The Trident'' untuk [[Poseidon]].
 
Dengan pengecualian [[Demeter]], [[Hestia]] dan [[Hera]], Zeus, abang-abangnya, Hecathonchires dan Cyclops berperang melawan Titans. Perang tersebut dikenali sebagai '''Titanomachy''' yang berlangsung selama 12 tahun. Akhirnya mereka berjaya mengalahkan Titans. Zeus merebut takhta Cronus dan menjadi Raja Dewa yang baru. Dia kemudian mengahwini 4 dewi-dewi lain dan dia mengambil kakaknya Dewi Hera sebagai isterinya yang ke-5.
 
'''Zeus dan Ixion'''
 
Ixion adalah anak dewa [[Ares]], atau Lapith patriot Antion, atau panglima Trojan Leonteus. Ixion mengahwini Dia, anak perempuan Deioneus, dan berjanji kepada Deioneus hadiah yang berharga sebagai harga pengantin. Namun, Ixion tidak membayar harga pengantin perempuan, dan bapa mertuanya mencuri kudanya untuk membalas dendam. Ixion berpura-pura tidak mempunyai perasaan keras dan mengundang Deioneus ke jamuan makan, di mana dia membunuh bapa mertuanya dengan membakarnya hidup-hidup. Ini menjadikannya orang pertama yang melakukan pembunuhan dalam sejarah. Ketika penduduk Lapiths mengetahui hal ini, mereka mengusir Ixion dari kerajaannya sendiri.
 
Dewa Zeus kasihan pada Ixion, yang telah gila oleh pembunuhan Deioneus, dan mengundangnya ke Gunung Olympus untuk makan bersama para dewa. Namun, Ixion bernafsu dengan kakak dan isteri Zeus, Ratu Para Dewa, Dewi Hera. Zeus, mencipta awan-nimfa bernama Nephele yang serupa dengan Hera. Zeus menghantar Nephele kepada Ixion selepas makan malam. Ixion dan Nephele kemudian tidur bersama, Nephele melahirkan satu kaum yang bernama centaur yang dikenali sebagai Ixionidae.
 
Ixion diusir dari Olympus dan kemudian dibunuh oleh Zeus mengunakan petir. Oleh kerana dia seorang pembunuh, dia dikutuk untuk diikat pada roda api yang selalu berputar selama-lamanya.
 
'''Zeus dan Tantalus'''
 
Tantalus adalah anak Zeus yang menikmati hubungan baik dengan dewa-dewa sehingga dia memutuskan untuk membunuh Pelops anaknya dan memberinya makan kepada dewa-dewa sebagai ujian maha mengetahui mereka. Sebilangan besar dewa, ketika mereka duduk untuk makan malam dengan Tantalus, segera memahami apa yang telah terjadi, dan, kerana mereka mengetahui sifat daging yang mereka sajikan, terkejut dan tidak mengambil makanan. Tetapi Demeter, yang terganggu akibat penculikan oleh Hades dari anak perempuannya Persephone, tidak sengaja memakan bahu Pelops.
 
Para dewa melemparkan Tantalus ke dunia bawah, di mana dia menghabiskan selama-lamanya berdiri di kolam air di bawah sebatang pohon buah dengan dahan rendah. Setiap kali dia meraih buah, ranting mengangkat makanan yang dimaksudkan dari genggamannya. Setiap kali dia membongkok untuk minum, airnya surut sebelum dia boleh minum. Para dewa menghidupkan kembali Pelops, menggantikan tulang di bahunya dengan sedikit gading dengan bantuan Hephaestus.
 
== Rujukan ==