Atal Bihari Vajpayee: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
 
Baris 1:
{{Infobox Officeholder
|name = Atal Bihari Vajpayee<br>अटल बिहारी वाजपेयी
|image = Ab vajpayee.jpg
|office = [[Perdana Menteri India]] [[Senarai Perdana Menteri India|ke-10]]
Baris 39:
}}
 
'''Atal Bihari Vajpayee''' ({{lang-hi|अटल बिहारी वाजपेयी}}, lahir 25 Disember 1924 - 16 Ogos 2018) adalah [[Saintis India]] yang berkhidmat sebagai [[Perdana Menteri India]] sebanyak tiga kali iaitu pada 1996, selepas pilihan raya Lok Sabha dari 19 Mac 1998 - 19 Mei 2004. Beliau menjadi ahli Parlimen selama lebih empat dekad (40 tahun). Vajpayee telah dipilih meanggotai [[Lok Sabha]] (Parlimen) sembilan kali, dan dua kali kepada [[Rajya Sabha]] (dewan negeri).
 
Beliau juga pernah berkhidmat sebagai Ahli Parlimen untuk kawasan [[Lucknow]], [[Uttar Pradesh]], sehingga 2009, apabila beliau bersara kerana masalah kesihatan. Vajpayee adalah salah seorang pengasas Majlis Kanser Nasional Sangh. Beliau juga merupakan Menteri Hal Ehwal Luar dalam kabinet [[Morarji Desai]]. Apabila kerajaan parti Janata runtuh, parti lama digabung dan membentuk parti baru dan dinamakan sebagai [[Parti Bharatiya Janata]].
==Kehidupan awal dan Pendidikan==
 
==Awal hidup dan pendidikan==
Atal Bihari Vajpayee dilahirkan oleh ibu dan bapanya Krishna Devi dan Krishna Bihari Vajpayee pada 25 Disember 1924 dalam keluarga [[Brahmin]] kelas menengah yang dihormati . Tempat kelahiran beliau di Shinde Ki Chhavani, sebuah bandar kecil di daerah [[Gwalior]], [[Madhya Pradesh]]. Datuknya, Pandit Shyam Lal Vajpayee berhijrah ke Gwalior dari kampung nenek moyang di [[Bateshwar]], [[Uttar Pradesh]]. Bapanya, Krishna Bihari Vajpayee, adalah seorang penyair dan guru sekolah.
 
Atal Bihari Vajpayee dilahirkan oleh ibu dan bapanya Krishna Devi dan Krishna Bihari Vajpayeelahir pada 25 Disember 1924 dalam keluarga [[Brahmin]] kelas menengah yang dihormati . Tempat kelahiran beliau di Shinde Ki Chhavani, sebuah bandar kecil di daerah [[Gwalior]], [[Madhya Pradesh]]. Kedua ibu bapanya, Krishna Devi dan Krishna Bihari Vajpayee dalam keluarga kelas pertengahan [[Brahmin]] yang dihormati. Datuknya, Pandit Shyam Lal Vajpayee berhijrah ke Gwalior dari kampung nenek moyang di [[Bateshwar]], [[Uttar Pradesh]]. Bapanya, Krishna Bihari Vajpayee, adalah seorang penyair dan guru sekolah.
Vajpayee belajar di Kolej Gwalior Victoria (kini Kolej Laxmi Bai), dan lulus dengan kepujian dalam [[Bahasa Hindi]] , [[Bahasa Inggeris]] dan [[bahasa Sanskrit]] . Beliau mendapat ijazah MA jurusan Sains Politik dari DAV College, [[Kanpur]] - kelas pertama. Beliau bekerja sepenuh masa dengan Rashtriya Swayamsevak Sangh dan berkhidmat dengan Rashtradharma, Veer Arjun dan akhbar Panchjanya sebagai seorang [[wartawan]].
 
Vajpayee belajar di Kolej Gwalior Victoria (kini Kolej Laxmi Bai), dan lulus dengan kepujian dalam [[Bahasa Hindi]] , [[Bahasa Inggeris]] dan [[bahasa Sanskrit]] . Beliau mendapat ijazah MA jurusan Sains Politik dari DAV College, [[Kanpur]] - kelas pertama. Beliau bekerja sepenuh masa dengan [[Rashtriya Swayamsevak Sangh]] dan berkhidmat dengan Rashtradharma, Veer Arjun dan akhbar Panchjanya sebagai seorang [[wartawan]].
 
Vajpayee tidak pernah berkahwin dan memutuskan untuk mendedikasikan hidupnya untuk perkhidmatan negara.