Barisan Alternatif: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 5:
Kini Barisan Alternatif telah mendapat kemenangan besar dalam pilihan raya 2008, dan berjaya merampas empat negeri ([[Kedah]], [[Pulau Pinang]], [[Negeri Perak|Perak]], [[Selangor]]) dari BN di samping mengekalkan [[Kelantan]]. BA turut berjaya menafikan majoriti dua pertiga BN di [[Dewan Rakyat Malaysia|Parlimen]].
 
Masalah utama Barisan Alternatif ialah ia tidak menepatidikenali prosedurdi sisi undang-undang. Sejak 1999 sehingga kini Barisan AlternatifBA tidak didaftarkan di Pendaftaran Pertubuhan. Tidak ada mana-mana pihak sama ada DAP, PKR mahupun PAS yang mahu mengusahakan pendaftaran Barisan Alternatif kerana merasakan pertubuhan politik secara rasmi tidak diperlukan . Sebelum ini Barisan Alternatif tidak berjaya membentuk kerajaan kecuali di Kelantan. Kerajaan PAS berjaya dibentuk hasil kerjasama dalam Angkatan Perpaduam Ummah, bukan Barisan Alternatif. Barisan Alternatif lebih menjurus kepada kerjasama DAP-PKR-PAS.
 
== Sejarah penubuhan ==
Baris 13:
 
== Perpecahan ==
Sejak dari mula lagi, perikatan ini agak regang kerana keengganan PAS menarik matlamatnya secara umum iaitu menjadikan Malaysia sebuah [[negara Islam]], sesuatu yang tidak disetujui DAP, walaupun kompromi sementara diperolehi dengan PAS bersetuju tidak memasukkannya dalam manifestoimanifesto bersama.
 
Namun selepas pilihan raya, dengan kemenangan besar PAS dan keputusan tidak seberapa parti lain, ketegangan ini meningkapmeningkat. Lantas pada 21 September 2001, DAP mengumumkan pengundurannya dari BA.
 
Akibatnya dalam [[Pilihan Raya Umum Malaysia 2004|pilihan raya 2004]], [[Abdullah Ahmad Badawi]] yang baru menjadi [[Perdana Menteri Malaysia]] dan terkenal dengan [[Islam Hadhari]] berjaya merampas semula [[Terengganu]] dan BN mencapai kemenangan besar di tempat lain.
Baris 24:
Hasilnya BA berjaya merampas negeri [[Kedah]], [[Pulau Pinang]], [[Negeri Perak|Perak]], [[Selangor]] dari BN di samping mengekalkan [[Kelantan]] milik PAS. BA turut berjaya menafikan majoriti dua pertiga BN di [[Dewan Rakyat Malaysia|Parlimen]]. Selain itu, kawasan parlimen [[Kuala Lumpur]] turut dikuasai pembangkang.
 
Kini Barisan Alternatif dalam proses pembentukan kerajaan secara rasmi di empat negeri baru tersebut. Namun tidak ada parti pembangkang yang dapat menubuhkan kerajaan melalui majoriti mudah. Hanya [[Parti Tindakan Rakyat|DAP]] sahaja yang dapat menubuhkan kerajaan di [[Pulau Pinang]] kerana mendapat majoriti mudah hasil kerjasama dengan [[Parti Keadilan Rakyat|PKR]]. [[Lim Guan Eng]], Setiausaha Agung DAP dilantik sebagai [[ketuaKetua menteriMenteri]].
 
Begitu juga halnya di [[Kedah]], [[Parti Islam Se-Malaysia|PAS]] berjaya membentuk kerajaan negeri dengan kerjasama PKR dan seorang calon bebas. Ustaz [[Azizan Abdul Razak]], Pesuruhjaya PAS Kedah dipilih sebagai [[Menteri Besar Kedah]]. Dikatakan wakil DAP akan turut dilantik menjadi Exco Kerajaan Negeri Kedah.