Temenggong Daeng Ibrahim: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
'''Raja Temenggung Tun Daeng Ibrahim''' ([[8 Disember]] [[1810]] - [[31 Januari]] [[1862]]) ialah Maharaja [[Johor]]/Sultan Johor ke-20, sebuah negeri di selatan [[Semenanjung Malaysia]], antara tahun [[1855]] dan [[1862]]. Beliau tidak memakai gelaran sultan untuk menghormati Sultan Ali.
 
Daeng Ibrahim dilahirkan di [[Pulau BulanBulang]], [[Kepulauan Riau]], kepada Temenggung Abdul Rahman dan isteri pertamanya, Inche Yah, dan menerima [[pendidikan]] swasta di [[Singapura]]. Pada tahun [[1833]], Daeng Ibrahim menggantikan abangnya sebagai Tengku Temenggong Sri Maharaja, dan berkhidmat di bawah dua [[Sultan]], iaitu [[Sultan Hussain Shah]] dan [[Sultan Ali]].
Pada [[10 Mac]] [[1855]], Sultan Ali memeterai sebuah perjanjian dengan pihak [[British]] di Singapura. Dalam perjanjian ini, Sultan Ali bersetuju untuk memindahkan semua kuasanya di Johor kepada Daeng Ibrahim, temenggungnya, kecuali [[Kesang]] yang terletak di sebelah utara [[Sungai Muar]] di daerah [[Muar]]. Dengan itu, Daeng Ibrahim menjadi pemerintah Johor dengan gelaran "Maharaja Johor". Antara lain, perjanjian itu mengiktirafkan Sultan Ali sebagai [[Sejarah Johor#Garis masa|Sultan Johor]], tetapi gelarannya tidak boleh diwariskan kepada keturunannya.
Baris 13:
Baginda mangkat pada 1 Februari 1862 di [[Teluk Belanga]], Singapura dan dimakamkan di Makam Temenggong, Masjid Teluk Belanga.
 
==Keturunan==
 
Moyang beliau adalah [[Sultan Abdul Jalil]] yang memerintah Johor selepas 1699. Keturunan beliau yang mula memakai gelaran Temenggung adalah [[Temenggung Tun Abdul Jamal]] (mangkat selepas 1762) iaitu anak kepada [[Bendahara Tun Abbas]] (mangkat selepas 1736) cucu kepada Sultan Abdul Jalil.
 
Temenggung Tun Abdul Jamal telah beristerikan Raja Maimunah iaitu saudara perempuan kepada Daing Kemboja. Daripada perkahwinan ini lahir 3 orang cahayamata iaitu Daing Chelak, Daing Kechil dan Engku Muda (mangkat 1806).
==Sistem Kangcu==
{{main|Sistem Kangcu}}