Sistem Nama Domain: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 2001:D08:1829:A4F8:A5BF:1AF8:D938:7635 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Anumengelamun
Teg: Undur
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
'''Sistem Nama Domain''' ({{lang-en|Domain Name System}}, dipendekkan sebagai '''DNS''') merupakan sistem yang menyimpan maklumat mengenai '''[[nama hos]]''' dan '''[[nama domain]]''' dalam rangkaian seperti di [[Internet]]. Peranan paling utamanya adalah memberikan [[alamat IP]] bagi setiap nama hos, dan senarai [[pelayan penukaran mel]] (''mail exchange server'') yang menerima mel bagi setiap domain.
 
DNS memainkan peranan penting bagi Internet, kerana perkakasan memerlukan alamat IP untuk melaksanakan [[penghalaan]] (''routing'') namun manusia lebih menggunakan nama hos dan nama domain seperti [[Penentu Sumber Seragam]] ( ''Uniform Resource Locator'', URL) dan [[alamat e-mel]].
 
Sistem ini dicipta saintis komputer dari Amerika Syarikat bernama [[Paul Mockapetris]] pada tahun [[1983]] dengan spesifikasi asal sistem tersebut muncul dalam [[permintaan komen]] (''Request for Comments'', RFC) 882. Pada tahun [[1987]], penerbitan <nowiki>RFC 1034</nowiki> dan <nowiki>RFC 1035</nowiki> mengemaskini spesifikasi DNS lalu menjadikan <nowiki>RFC 882</nowiki> dan <nowiki>RFC 883</nowiki> lapuk. Beberapa RFC terkini telah mengusulkan pelbagai sambungan kepada protokol teras.
 
== Bagaimana DNS berfungsi ==