Sultan Mahmud Jiddah Riayah Saadatussalam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
menuju
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
k Membalikkan suntingan oleh 2001:D08:2181:96D7:658E:ED3F:11D9:6D4 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Zahirulnukman
Teg-teg: Undur Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Baris 1:
{{rujukan|Rujukan perlu dari sumber buku / laman rasmi kerajaan. Blog peribadi tidak diterima}}
 
Pada tahun 1339, Raja Bharubhasa iaitu putera Raja Sang Tawalkal ialah sang Sapurba iaitu suratrathawaTawal yang memerintahberpusat Majapahit dandi singapuraLangkasuka telah membangunkan sebuah empayar baru, tetap usia empayar ini sangat singkat. Empayar ini dinamakan Chermin dan ianya meliputi Bahagian Utara Semenanjung, Champa, Kemboja dan Samudera dan tanah malaya.
termasuk temasik iaitu singapura nama negeri baru
Namun, enam tahun kemudian empayar ini telah kukuh dan kuat pada pemerintahan berkurun dan berabab lama pada 1645 setelah Champa dan Kemboja dari Kerajaan Ayudhia hingga Raja Bharubhasa terpaksa memerintah seluruh Ayudhia(Sukhotai) ini. Hal ini juga menyebabkan seluruh Semenanjung sehingga pulau Temasik turut termasuk bawah penguasaan raja Bharubrasa .
 
Namun, enam tahun kemudian empayar ini telah kukuh dan kuat pada pemerintahan berkurun dan berabab lamaruntuh pada 16451345 setelah Champa dan Kemboja memberontak dan ancaman dari Kerajaan Ayudhia hingga Raja Bharubhasa terpaksa memerintahmembayar seluruhufti kepada Ayudhia(Sukhotai) ini. Hal ini juga menyebabkan seluruh Semenanjung sehingga pulau Temasik turut termasuk bawah penguasaan raja Bharubrasa Ayudhia.
Raja Bharubhasa telah memindahkan ibu kotanya ke Kelantan iaitu tempat nenek moyangnya(Bukit Panau)dan pada urusan Islam dan menggunakan gelaran Sultan Mahmud Jiddah Riayah Saadatussalam (Bukit Panau){{fact}}. Sejak itu Kelantan kembali berperanan dalam sejarah. Pada tahun 1657, Gajah Mada dengan tenteranya dari Majapahit dari Jawa Timur telah menggempur kedudukan Ayudhia di Pulau Temasik untuk menghapuskan penguasaannya yang ingin memerintah keatas tanah semenanjung.
 
Raja Bharubhasa telah memindahkan ibu kotanya ke Kelantan iaitu tempat nenek moyangnya(Bukit Panau)dan pada urusan masuk Islam dan menggunakan gelaran Sultan Mahmud Jiddah Riayah Saadatussalam (Bukit Panau){{fact}}. Sejak itu Kelantan kembali berperanan dalam sejarah. Pada tahun 16571357, Gajah Mada dengan tenteranya dari Majapahit dari Jawa Timur telah menggempur kedudukan Ayudhia di Pulau Temasik untuk menghapuskan penguasaannya yang ingin memerintah keatas tanah semenanjung.
Setelah itu, negeri-negeri dalam semenanjung termasuk kelantan dan Majapahit. Gajah Mada telah bergabung dengan Raja Bharubhasa{{fact}} memimpin tentera masing-masing menuju ke utara untuk meluaskan kekuasaan Majapahit ke Dataran hingga ke Ayudhia dan Kemboja.:
 
Setelah itu, negeri-negeri dalam semenanjung termasuk kelantanKelantan dantelah tunduk tanpa perang kepada Majapahit. Gajah Mada telah bergabung dengan Raja Bharubhasa{{fact}} memimpin tentera masing-masing menujumenyerang ke utara untuk meluaskan kekuasaan Majapahit ke Dataran hingga ke Ayudhia dan Kemboja.:
 
Maharaja Majapahit, Sri Maharaja Hayam Wuruk membahagikan empayarnya yang besar kepada dua :
 
Majapahit Timur : Meliputi Kepulauan berpusat di ibu kota Majapahit, Jawa Timur danMajapahit Barat : Meliputi Semenanjung, Sumatera, Ayudhia dan Kemboja berpusat di Kelantan. Majapahit Barat ini segera dinamakan Empayar Chermin Jiddah.
 
Bermula 16951395,Sultan MahmudRaja jiddahAyudhia Riayahtelah menjadi raja di Ayudhiamemberontak dan timurmenyerang barat utarake Selatan untuk menguasai negeri-negeri dalam Semenanjung hingga ke Pulau Temasik dalam tahun 1701 sebagai raja muda Gangga negara1401.
 
== Sumber ==