Simulasi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Simulator dipindahkan ke Simulasi
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Asal dari perkataan inggerisPerkataan 'Simulator' sempena dengan perkataan 'simulationsimulasi''' (simulasi). Maksud perkataan simulasi adalahbermaksud penyelakumengajuk/meniru keadaannya atau suasananya seolah-olah betul atau hampir sama dengan keadaan sebenar.
Contohnya Full Flight Simulator.
 
== Pensimulasi ==
Keupayaan ''Simulator'' era tahun 2000 amat canggih keadaan dan pincang tugas pesawat dan kendalian pesawat hampir sama dengan sebenar sehinggakan juruterbang baru tidak perlu melakukan latihan mendarat dan berlepas didalam Pesawat dan Landasan sebenar tanpa penumpang. Mereka aku terus mengendalikan pesawat penumpang sebenar dan dibimbing oleh Kapten Pesawat Jurulatih yang Mahir setelah tamat latihan di Latihan Darat dan Simulator.
Pensimulasi (bahasa Inggeris: ''Simulator'') merupakan alat atau mesin yang melakukan simulasi tersebut. Contohnya ''Full Flight Simulator'' untuk latihan penerbangan.
 
Keupayaan ''Simulator'' era tahun 2000 amat canggih keadaan dan pincang tugas [[pesawat]] dan kendalian pesawat hampir sama dengan sebenar sehinggakan juruterbang baru tidak perlu melakukan latihan mendarat dan berlepas didalamdi Pesawatdalam pesawat dan Landasanlandasan sebenar tanpa penumpang. Mereka akuaka terus mengendalikan pesawat penumpang sebenar dan dibimbing oleh Kapten Pesawat (Jurulatih) yang Mahirmahir setelah tamat latihan di Latihan Darat dan Simulator.
Semua Juruterbang mesti kembali menjalani ujian dan latihan di Simulator selepas 6 bulan bertugas di pesawat sebenar. Setiap 6 bulan semua juruterbang diuji di simulator mengikut garis panduan dan dibawah kelolaan pihak Jabatan Penerbangan Negara serta FAA atau JAR dan syarikat pembina pesawat.
 
Semua Juruterbang mesti kembali menjalani ujian dan latihan di Simulator selepas 6 bulan bertugas di pesawat sebenar. Setiap 6 bulan semua juruterbang diuji di ''simulator'' mengikut garis panduan dan dibawah kelolaan pihak Jabatan Penerbangan Negara serta FAA atau JAR dan syarikat pembina pesawat.
 
 
[[ar:محاكاة]]
[[da:Simulere]]
[[de:Simulation]]
[[en:Simulation]]
[[es:Simulación]]
[[fr:Simulation]]
[[it:Simulazione]]
[[he:סימולציה]]
[[nl:Simulatie]]
[[ja:シミュレーション]]
[[pt:Simulação]]
[[ru:Симулятор]]
[[su:Simulation]]
[[fi:Simulointi]]