Zeus: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mythnerds013 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Realhotgurl053 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 20:
Dalam bahasa Greek, nama dewa adalah {{Polytonic|Ζεύς}} ''Zeus'' {{IPA | / zdeús / atau / dzeús /}} (Yunani Moden / 'zefs /) dalam kes penamaan dan {{Polytonic|Διός}}''Dios''dalam [[kes Genitif]]. Kesetaraan [[mitologi Rom|Rom]] bagi Zeus adalah [[Jupiter (mitologi)|Jupiter]] dan [[Mitologi Etruscan|Etruscan]] pula ialah [[Tinia]]. Dalam [[Hindu|Mitologi Hindu]], kesetaraannya adalah [[Indra]] dengan senjata yang tidak lain dan tidak bukan iaitu [[petir]], yang mampu dipegang seperti [[kayu]].
 
==MythologyEtimologi==
Nama dewa dalam nominatif adalah Ζεύς (Zeús). Ia dipusingkan seperti berikut: vokatif: Ζεῦ (Zeû); tuduhan: Δία (Día); genitive: Διός (Diós); bawaan: Διί (Dií). Diogenes Laërtius memetik Pherecydes of Syros sebagai ejaan nama Ζάς.
 
Zeus adalah kesinambungan Yunani dari * Di̯ēus, nama dewa Proto-Indo-Eropah langit siang hari, juga disebut * Dyeus ph2tēr ("Sky Father"). Dewa itu dikenali dengan nama ini dalam Rigveda (Vedic Sanskrit Dyaus / Dyaus Pita), Latin (bandingkan Musytari, dari Iuppiter, berasal dari vokatif Proto-Indo-Eropah * dyeu-ph2tēr), berasal dari akar * dyeu- ("untuk bersinar", dan dalam banyak turunannya, "langit, surga, tuhan"). Zeus adalah satu-satunya dewa di pantheon Olimpik yang namanya mempunyai etimologi Indo-Eropah yang telus.
 
Bentuk terawal yang terakui namanya adalah [[Yunani Mycenaean]] 𐀇𐀸, di-we dan 𐀇𐀺, di-wo, yang ditulis dalam skrip suku kata Linear B.
 
[[Plato]], dalam Cratylus-nya, memberikan etimologi rakyat Zeus yang bermaksud "penyebab hidup selalu kepada semua perkara", kerana adanya kata putus antara gelaran Zeus (Zen dan Dia) yang bergantian dengan kata-kata Yunani untuk hidup dan "kerana". Etimologi ini, bersama dengan keseluruhan kaedah Plato untuk menghasilkan etimologi, tidak disokong oleh biasiswa moden.
 
[[Diodorus Siculus]] menulis bahawa Zeus juga disebut Zen, kerana manusia percaya bahawa ia adalah penyebab hidup (zen). Sementara Lactantius menulis bahawa dia disebut Zeus dan Zen, bukan kerana dia adalah pemberi kehidupan, tetapi kerana dia adalah orang pertama yang hidup dari anak-anak [[Kronos]].
 
 
==Mitologi==
'''Sejarah Kehidupan Awal Dewa Zeus'''
 
Zeus dilahirkan sebagai anak bongsu Cronus[[Kronos]] dan Rhea. Semua adik-beradiknya yang lain ditelan oleh ayahnya untuk mengelakkan ramalan bahawa anak-anaknya akan mengalahkannya dan mengakhiri pemerintahannya sebagai Raja para Dewa. Rhea tidak sanggup sudah melihat anak-anaknya ditelan oleh suaminya sendiri. Oleh itu, dia memerintahkan seekor helang untuk membawa Zeus ke suatu tempat yang tidak dapat dilihat oleh CronusKronos. Rhea mengambil batu, dia membungkusnya dengan kain dan memberikannya kepada CronusKronos. CronusKronos melahap batu itu dan tidak pernah perasan dengan perbezaannya.
 
Helang itu membawa Zeus ke [[Kriti]] dan memberi bayi Zeus kepada nimfa Adrasteia dan Ida, anak perempuan Melisseus, untuk menyusui, dan mereka memberi susu kepada Zeus pada susu kambing Amalthea.
 
Ketika Zeus membesar, dia diyakinkan oleh neneknya sebagai dewi bumi purba, [[GaeaGaia]] untuk mengakhiri pemerintahan ayahnya. Zeus menyamar sebagai pembawa cawan dan meletakkan ramuan sihir pada piala CronusKronos yang membuatnya muntah adik-beradiknya.
 
'''Titanomachy'''
 
Setelah CronusKronos muntah anak-anaknya, Zeus berperang melawan The Titans. Dia disokong oleh adik-beradiknya. Tetapi untuk mengalahkan Titans Zeus memerlukan lebih banyak sokongan. Oleh itu, dia dan adik-beradiknya pergi ke neraka. Di sana, mereka membebaskan Hecathonchires dan Cyclops dari penjara mereka. Hecathonchires dan Cyclops sangat berterima kasih kepada Zeus kerana melepaskannya. Oleh itu, mereka mencipta senjata dan senjata untuknya. Mereka mencipta ''The Thunderbolt'' untuk Zeus, ''Helm of Hades'' untuk [[Hades]] dan''The Trident'' untuk [[Poseidon]].
 
Dengan pengecualian [[Demeter]], [[Hestia]] dan [[Hera]], Zeus, abang-abangnya, Hecathonchires dan Cyclops berperang melawan Titans. Perang tersebut dikenali sebagai '''Titanomachy''' yang berlangsung selama 12 tahun. Akhirnya mereka berjaya mengalahkan Titans. Zeus merebut takhta CronusKronos dan menjadi Raja Dewa yang baru. Dia kemudian mengahwini 46 dewi-dewi lain dan dia mengambil kakaknya Dewi Hera sebagai isterinya yang ke-57.
 
'''Zeus dan Ixion'''
Baris 50 ⟶ 59:
Tantalus adalah anak Zeus yang menikmati hubungan baik dengan dewa-dewa sehingga dia memutuskan untuk membunuh Pelops anaknya dan memberinya makan kepada dewa-dewa sebagai ujian maha mengetahui mereka. Sebilangan besar dewa, ketika mereka duduk untuk makan malam dengan Tantalus, segera memahami apa yang telah terjadi, dan, kerana mereka mengetahui sifat daging yang mereka sajikan, terkejut dan tidak mengambil makanan. Tetapi Demeter, yang terganggu akibat penculikan oleh Hades dari anak perempuannya Persephone, tidak sengaja memakan bahu Pelops.
 
Para dewa melemparkan Tantalus ke dunia bawah, di mana dia menghabiskan selama-lamanya berdiri di kolam air di bawah sebatang pohon buah dengan dahan rendah. Setiap kali dia meraih buah, ranting mengangkat makanan yang dimaksudkan dari genggamannya. Setiap kali dia membongkok untuk minum, airnya surut sebelum dia boleh minum. Para dewa menghidupkan kembali Pelops, menggantikan tulang di bahunya dengan sedikit gading dengan bantuan [[Hephaestus]].
 
== Rujukan ==