Wilayah Pattani: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Komanokopoii (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Komanokopoii (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 104:
 
== Kekecohan ==
Sejak awal tahun 2004, beberapa insiden rusuhan dan kekecohan telah melanda selatanwilahah ThailandPatani, terutama di wilayah-wilayah NarathiwatMenara, [[Wilayah Yala|YalaJala]], dan [[Wilayah Pattani|PattaniPatani]]. Masyarakat Kawasan-kawasan ini didiami oleh majoriti pendudukbangsa [[Melayu Siam]] Islam dan aktiviti gerakan pemisahpemisahan telah aktif sejak tahun 80an. Penduduk-penduduk di sini tidak berasa senang dengan reaksi keraskekerasan kerajaan pusat terhadap aktiviti gerakan pemisah tersebut. Kebanyakkandan mereka juga tidak puas hati dengan beberapa polisiprinsip kerajaan pusat yang memperlakukanmemperlaku mereka dengan cara berbeza dari kaum etnik ThaiTai.
 
Pada 26 Oktober 2004, 78 orang telah meninggal dunia akibat kesesakansesak nafas setelah kesemuanyasemua dimasukkandimasuk dike dalam trak polis akibat ditangkap di atas tuduhan rusuhan di daerah tersebut dan sekelilingnya.
 
Pada 7 November 2004, Menteri Pertahanan ThaiTai telah mengatakan bahawa lebih kurang 700 orang telah tercederacedera atau terkorbanmati akibatkerana kekacauan yangrusuhan berlaku di selatan ThailandPatani sejak Januari.
 
== Lihat juga ==