Panji (kumpulan muzik): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
RozziPanji (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
RozziPanji (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
'''Kumpulan Panji''' ialah sebuah [[kumpulan muzik]] yang ditubuhkan di [https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dungun_District Dungun], Terengganu, Malaysia.
Ia ditubuhkan untuk projek etnik muzik hasil perbincangan [[Azam Dungun]] bersama Ozzi ([[Pengguna:RozziPanji|Rozzi Panji]]) dan Norman.
Album pertama kumpulan Panji direkodkan di King Studio, PJ. Azam Dungun selaku produser album ini.
Album ini berkonsep Rock Ethnic dan diterbitkan di bawah label [[Sony Music Entertainment Malaysia|Sony Music Malaysia]]..
Kebanyakan lagu dalam album ini dirakamkan dengan alat2 muzik tradisional seperti seruling bambu,
gendang silat, serunai dan lain2 lagi yang kebanyakannya dimainkan sendiri oleh Ozzi ([[Pengguna:RozziPanji|Rozzi Panji]]).
 
Popular dengan lagu Semilir dan Kasih Yang Tak Pasti (duet bersama Ameng Spring).
Baris 26:
'''Pada akhir Tahun 1997''', kumpulan ini berpecah. Opie menubuhkan kumpulan Yess (satu album),
Norman dan Deng (Bassist) menubuhkan kumpulan Jed (satu album)..
Drummer Ozzi ([[Pengguna:RozziPanji|Rozzi Panji]]) menyertai kumpulan Spring dan sebagai pemuzik undangan (sessionist), club performer dan terkini bekerja di [https://www.penerangan.gov.my/japenv2/ JaPEN] [[Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia|Kementerian Komunikasi Dan Multimedia, Putrajaya]].
 
Kumpulan Panji telah diundang oleh UNISZA untuk membuat persembahan re-union Panji pada tahun 2013. Ahli kumpulan ini iaitu Ozzi ([[Pengguna:RozziPanji|Rozzi Panji]]), Deng, Opie, Norman dan pemuzik undangan iaitu Lie Lantana (gitaris) dan Awie (keyboard) hadir untuk mempersembahkan beberapa buah lagu untuk konsert [https://m.youtube.com/watch?v=EJE8bP9puT8 Re-Union Panji]. Emcee ketika itu adalah Jambu MaharajaLawak.
 
Vocalist album kedua iaitu Norman di waktu umur 55tahun telah meninggal dunia pada sabtu '''9 Dis. 2017''' jam 7.40mlm di rumah kakaknya di Sungai Buaya, Dungun, Terengganu.