Piramid: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
 
'''Piramid''' merujuk kepada bentuk geometri yang terdiri daripada satu tapak dengan pepenjuru yang bersambung dengan kemuncak yang sama, membentuk segitiga. Sekiranya tidak dinyatakan, tapak biasanya empat segi sama. Isipadu piramid adalah A × h / 3, dimana A merupakan luas tapak dan h merupakan ketinggian tapak sehingga ke puncak.
 
<div style="float:right; text-align: center">
[[Imej:Pyramid.png|Lakaran garis bentuk piramid]]
 
==Binaan Piramid==
Baris 7 ⟶ 10:
Bangunan berbentuk pyramid telah dibina oleh banyak kebudayaan silam. Yang paling terkemuka diantara bangunan piramid adalah di Mesir silam, dimana piramid diperbuat daripada batu padu dibina sebagai makam [[firaun]]. Piramid Mesir pertama dibina pada Zaman Kerajaan Lama oleh arkitek [[Imhotep]] untuk [[Zoser|Raja Zoser]] (2650 SM).
<table align=left><tr><td>
[[Imej:Pyramid-egypt.jpg]]
 
Piramid yang paling terkenal ialah di Giza, iaitu [[Piramid Besar Kufu]], salah satu daripada tujuh benda ajaib di [[Bumi|dunia]]. Piramid ini siap dibina pada tahun 2600 SM, mengambil masa 20 tahun, mengandungi 2 juta batu blok yang setiap satunya seberat 1 tan dan tapaknya pula seluas 13 ekar (5 hektar) dan tingginya 482 kaki. Piramid Mesir mempunyai permukaan batu kapur yang licin dan sudah tentunya kelihatan hebat ketika ia siap dibina. Pada masa sekarang kebanyakan selaput batu kapur tersebut telahpun diambil sebagai bahan binaan bangunan sekitarnya pada zaman selepasnya, meninggalkan permukaan batu kasar yang kelihatan pada masa sekarang.
 
Baris 12 ⟶ 18:
 
Orang-orang [[Babylon]] juga membina piramid bertingkat yang dikenali sebagai piramid bertingkat, sementara piramid yang dibina di Mesopotamia biasanya dikenali sebagai [[ziggurat]]. [[Menara Babel]] dalam [[Injil|kitab Injil]] dipercayai merujuk kepada [[ziggurat]] orang-orang [[Babylon]].
 
<table align=left><tr><td>
http://en.wikipedia.org/upload/c/c8/Pyramid.300pix.jpg
</td>
 
Beberapa peradapan [[Mesoamerika]] juga membina binaan berbentuk pyramid. Ianya biasanya bertingkat dan selalunya digunakan sebagai tempat korban manusia dan haiwan.
Baris 19 ⟶ 29:
[[de:Pyramide]]
[[en:Pyramid]]
[[he:&#1508;&#1497;&#1512;&#1502;&#1497;&#1491;&#1492;]]
[[ja:&#35282;&#37648;]]
[[ms:Piramid]]