Kandungan dihapus Kandungan ditambah
RozziPanji (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
RozziPanji (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 3:
Pada tahun 1960, Ibu Bapanya yg berasal dari [[Dungun (kawasan persekutuan)|Dungun]], [[Terengganu]] berhijrah ke Singapura dan menetap di Jalan Kachang, Paya Lebar Road (skg kawasan perindustrian). Waktu di kampung ini, terdapat sebuah band dari jiran2 beliau. Beliau pada waktu anak2 sering melihat band ini membuat latihan dengan penuh minat dengan ketukan drum.
 
Beliau bersekolah di [https://telokkuraupri.moe.edu.sg/about-tkps/school-history Telok Kurau Primary School] pada tahun 1977, Darjah 1 dan satu kelas bersama [https://www.facebook.com/sabran.masron Sabran Masron] iaitu anak lelaki Masron penyanyi dan peniup Trumpettrumpet Pemuzik [[Black Dog Bone]].
 
Pada tahun 1978, keluarga beliau terpaksa berpindah ke Flat [[Jalan Kempas, Singapura|Kempas Road]], Jalan Besar oleh kerana kawasan Jalan Kachang akan didirikandibangunkan tempatfasiliti perindustrian berat.
 
Di Flat [[Jalan Kempas, Singapura|Kempas Road]] atau dikenali dengan panggilan Mengkaka, beliau sambung bersekolah di [https://m.facebook.com/groups/11097066802?group_view_referrer=search Beatty Primary School], Beatty Road pada usia 8 tahun di darjah 2 sehingga darjah 6.
 
Pada umur 8-12 tahun, beliau aktif bermain muzik di sekolah. Beliau juga aktif bermain bola sepak dengan team [[Kallang]] Kids di [[Singapura]] dan antara team budak sekolah yang digeruni pasukan lawan pada masa itu.
 
Pada hujung tahun 1983, pada usia 13 tahun, bapanya menghantar beliau balik ke kampung [[Dungun (kawasan persekutuan)|Dungun]], [[Terengganu]] bersama dengan ibunya dan melanjutkan pelajaran di Tingkatan 2 [[Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Intan Zaharah|Sekolah Menengah Tengku Intan Zaharah,]] Dungun.
Baris 21:
Pada waktu itu juga pada tahun 1988 di Dungun, beliau aktif bermain drum dengan menubuhkan kumpulan susila yang dianggotai juga oleh Zam Kedo-Vokalis, Hasnan-Gitar(Allahyarham), Bob-Gitar, Sedi Kutu-Bass. Beliau dan rakan2 aktif jamming bersama di studio2 dungun dan juga studio2 di Terengganu.
 
Pada tahun 1988-1989, Bakat bermain drum dan gitar telah dikesan oleh Allahyarham [https://m.facebook.com/profile.php?id=100000932598088 Zack Alamanda](Allahyarham) dan beliau mempelawa untuk bermain drum di Badan Kebudayaan Jabatan Penerangan Daerah Dungun (MAHKOTA) diterajui oleh Encik Aziz. Dandan membuat persembahan di serata daerah di Terengganu.
 
Pada akhir tahun 1989, beliau bersama anggota Susila berhijrah ke Kuala Lumpur untuk mencuba nasib sebagai artis rakaman. Tibanya di Kuala Lumpur, mereka bekerja di Aerofoam Industry, Batu Caves sebagai Machine Operator bahagian Spring Tilam dan menetap di rumah mak angkat di rumah Taman Koperasi Polis Fasa 1 sebelum menetap di rumah sewa di kawasan itu juga. Di tempat kerja ini, beliau bertemu dengan Alim gitaris [[Fantasia|kumpulan Fantasia]]. Di waktu cuti, mereka berdua pergi berjumpa rakan-rakan Musician Rockapak di [https://www.google.com/local/place/fid/0x31cc482c25600165:0x1e3d425f9714878b/photosphere?iu=//geo3.ggpht.com/cbk?panoid%3DGZfdetSKRvus5hh5RdpYeg%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dlu.gallery.gps%26thumb%3D2%26w%3D160%26h%3D106%26yaw%3D221.01671%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100&ik=CAISFkdaZmRldFNLUnZ1czVoaDVSZHBZZWc%3D Kompleks Wilayah] dengan menaiki bas mini dan bas SJ. Beliau juga jammin bersama rakan2 rockapak di studio2b dalam Kompleks Wilayah seperti studio Down Beat, Wasiat Studio, Studio Rally Snooker Club.
 
Susila telah merakamkan demo. Mereka pergimencuba interviewnasib dengan pemilik Hatty Production yang bertapak di Batu Caves. Di situ juga didiami oleh ahli kumpulan [[Angel Hearts]] dari Ipoh.
 
Malangnya, setelah interview, kamimereka tidak dipanggil untuk proses rakaman, sebaliknya mereka telah menggunakan nama grup Susila untuk artis berkumpulan di bawah naungannya yang telah selesai proses rakaman.
 
Semua rakan-rakanya sudah tidak bersemangat lagi meneruskan niat sebagai artis rakaman serta menjalankan kehidupan di bandar yang mencabar ini, lalu mereka semua balik kampung [[Dungun (kawasan persekutuan)|Dungun]]. Tinggal beliau seorang dan bekerja pula di Federal Packaging & Printing Sdn Bhd di Batu Caves.