Laku musnah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Membatalkan semakan 5119016 oleh 74.7.165.190 (Laku musnah)
Teg: Manual revert
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Fail:Vandalism trento 1.jpg|thumb|Laku musnah di [[lampu isyarat]].]]
'''Laku musnah''' ({{Jawi|'''لاكو موسنه'''}}) atauataupun '''Vandalisme''' merujuk kepada tabiat seseorang membinasakan harta benda awam dan juga harta benda orang lain. Perkataan vandalisme berasal daripada nama sebuah puak di [[Eropah]], ''[[Vandal]]'', yang telah membinasakan kota [[Rome]] pada tahun 445 masihi. Pada lazimnya, laku musnah dianggap sebagai satu bentuk [[jenayah]], tetapi pada keadaan tertentu, vandalisme merupakan satu bentuk ritual yang dilakukan oleh golongan manusia yang tidak puas hati terhadap kondisi mayarakat.
 
== Laku musnah sebagai Ritual ==
Baris 6:
Semasa suatu masyarakat sedang mengalami revolusi, ataupun sedang mengalami transisi kuasa secara keras, golongan yang mencabar autoriti lama mungkin akan membinasakan sebarang harta benda yang dianggap sebagai simbol rejim lama, seperti tugu. Perbuatan mereka itu adalah untuk menyampaikan suatu mesej "'''mencabar'''". Dalam keadaan pengalihan kuasa telah berjaya, pemusnahan harta benda yang dianggap simbol rejim lama akan dilakukan untuk menandai tamatnya rejim lama.
 
Vandalisme yang paling besar dalam sejarah dekat adalah vandalisme yang dilaksanakan dalam kempen "memecahkan adat lama" (bahasa Cina: 破四旧) semasa [http://id.wikipedia.org/wiki/Revolusi_Kebudayaan revoulsi kebudayaan (1966-1976)] di negeri Cina. Dalam kempen ini, para pengganas telah memusnahkan bangunan bersejarah, harta benda artifak dengan alasan benda-benda ini menandai [[feudalisme]] lama. Di negara Malaysia, vandalisme secara ritual juga pernah dilakukan oleh [[Parti Komunis Malaya]], apabila mereka telah membinasakan [[tugu negara]].
 
== Laku musnah sebagai Jenayah ==