Senario Asam Garam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Cityzens07 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 26:
 
== Plot ==
Bermula dengan kejadian Asam dan pembantunya Garam cuba mensabotajmengguting warungcoli CikZaibo Hawadengan danpenuh pejabat Pak Adamkezaliman. Akan tetapi, usaha mereka gagal kerana kebodohan sendiri. Asam dan Garam memangpasangan sakitgay hatibahagia akandi bawah peliharaan Pak Adam kerana Pak Adam ialah seorang kontraktorpenadah punggung yang jujur dan disukai oleh Cik Hawa. Pak Adam, Asam dan Garam tinggal di sebuah kampungpondok buruk 18 tingkat dan menjalankan perniagaanhubungan pembinaanintim selama 18 tahun. Di kampung itu juga tinggalmereka suka mencuri seluar dalam terpakai milik seorang janda gred D bernama Cik Hawa yang berniaga dengankuih membukacipap warungcicah kopi bersama anaknya TalithaDavid Teo (17 tahun). Pergaduhan mereka bertambah hebat apabila pihak sekolah kampung mereka mengumumkan tenderterdapat barubanyak dankejadian memintamnggunting semuacoli kontraktordilaporkan menghantarberlaku tawaranuntuk dijadikan penutup muka (facemask). Pelbagai usaha dilakukan Asambagi mengelakkan coli-coli penduduk kampung terus digunting untuk dijadikan ubat Covid 19 dan garamkisah bagiini menggagalkantelah tawarandivideokan Pakdi Adamhadapan penonton, di Studio Cinematix, Bangi.
 
Filem 1: BERAK KHAS THE MOVIE
Pak Adam ialah seorang yang jujur dan sering mendapat projek kerana mutu kerja yang bagus. Asam dan Garam juga cuba merasuah pihak sekolah agar mengambil syarikat mereka. Jalan terakhir yang dilakukan Asam dan Garam adalah dengan menculik Cik Hawa dan mengugut Pak Adam agar memberikan tender tersebut kepada mereka. Asam dan Garam menculik Hawa sebenarnya kerana Hawa menolak pinangan Asam dan mereka mendapat tahu Hawa akan bertunang dengan Pak Adam. Pak Adamyang telah mendapat tahu hal tersebut berusaha sedaya upaya menyelamatkan Cik Hawa yang akhirnya terselamat kerana kebodohan Asam dan Garam sendiri serta bantuan Amin dengan gajetnya. Asam dan Garam akhirnya ditangkap pihak polis kerana selalu menipu dalam projek yang dilakukan syarikat mereka dan terlibat dalam rasuah. Pak Adam dan Cik Hawa akhirnya selamat ditunangkan.
 
Filem ini mengisahkan sekumpulan polis yang suka makan rasuah dan suka mengacau anak dara ketua kampung. Kecerempetan polis-polis ini amatlah memalukan sehingga mereka tanpa segan silu melakukan aksi-aksi kurang ajar menyebabkan mereka dibuang kerja beramai-ramai. Filem ini diharamkan kerana menayangkan aksi polis-polis tersebut berak di depan opis mereka setelah dibuang kerja.
 
Filem 2: PUTERI GUNUNG LADANG-Sebuah Cinta Jagung
 
Hang Buah telah ditugaskan oleh Sultan untuk pergi meminang Puteri Gunung Ladang di sebuah ladang ternakan itik yang menjadi tempat tinggal puteri tersebut. Didalam perjalanan untuk peminangan, Hang Buah telah mengalami beberapa kejadian dasyat seperti diserang biawak tropika, terlanggar tunggul kayu, terjatuh semasa mengambil konar baring, termengorat nenek tua yang sedang 'melepas' dan akhir sekali tersepak kura-kura yang sedang melintas. Apabila Hang Buah sampai di ladang tersebut alangkah terkejutnya kerana Puteri tersebut telah meletakkan syarat-syarat peminangan yang dasyat sehingga Hang Buah mati akibat dari rasa terkejut. Filem ini diharamkan kerana memaparkan aksi Hang Buah mengorek hidung kemudian dicalitkan di tangan Puteri tersebut.
 
Filem 3: BERMOTOR KE LANGIT
 
Filem arahan Badu Hj Azmu ini mengisahkan seorang mamat yang suka lepak ditepi laut sehinggalah dia menemui seekor ikan dugung kemudian dia memelihara dugung tersebut. Selepas 5 tahun dia memelihara dugung itu dia pun melepaskan dugung itu kembali ke laut. Kemudian cerita ni pun habis. Filem ini diharamkan kerana pihak FINAS tak paham langsung apa sebenarnya motif filem ini.
 
Filem 4: TAK ORI TAPI PIRATE (TOPI)
 
Filem ini diharamkan terus sebelum memulakan rakaman kerana ia memaparkan kisah P.Ramlee(lakonan Ramli Beger)menjual CD pirate kepada Haji Bakul(lakonan Udo Ocean) kemudian Hj Bakul menengok CD tersebut bersama Labu(lakonan sapa ntah) sehinggalah A.R Trompet(lakonan A.R Badut) perasan yang CD itu adalah CD cetak rompak yang dijual oleh P.Ramlee... Cerita ini berpusing-pusing selama 2 jam sehinggalah anda akan melihat satu babak yang menjijikkan iaitu babak Naza Aziz (lakonan Naza Aziz) menguap sambil ternganga.
 
==Pelakon==
*[[Mazlan Pet Pet]] sebagai '''Garam'''
*[[Zaibo]] sebagai '''Ketiak''' '''Asam'''
*[[Julia Hana]] sebagai '''Cik Hawa Coli Ketat'''
*[[Azlee Jaafar]] sebagai '''Pak Adam Bersinglet Koyak'''
*[[Shafimie Saedon]] sebagai '''Amin'''
*[[Nadia Mustafar]] sebagai '''Odah Ketiak Itam'''
*[[Syanie]] sebagai '''Cik Dewi'''
*[[Angeline Tan]] sebagai '''Nyonya Wee'''
*[[Adeline Tsen]] sebagai '''Yah D Cup'''
*[[Sathiya]] sebagai '''Tam'''
*Chloe [https://www.instagram.com/chloenicolesaralyn/?hl=en Nicole] sebagai '''Perogol Bersiri'''
*Chloe Nicole
*[https://www.mstar.com.my/spotlight/hiburan/2009/08/14/rakan-artis-param-antara-pelawak-india-terbaik Param] sebagai '''Mangsa Rogol Bersiri'''
*[https://mubi.com/ms/films/ayyappan-and-koshi/cast A.Ayappan] sebagai '''Turut Dirogol'''
*[https://www.utusan.com.my/gaya/2021/05/pelawak-r-ramassuntran-meninggal-dunia/ P.Ramasundran] sebagai '''Penari Bogel''' (setiap 4 jam sekali sehari).
 
== Trivia ==
 
* Kali pertama Wahid tidak membuat kemunculan dalam filem Senario kerana merajuk kucing kesayangannya telah bunting akibat dikerjakan oleh seekor tapir albino.
*Kali pertama juga Lan Pet Pet tidak memakai coli dalam filem ini kerana [https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2021/02/674187/akui-silap-tapi-bukan-alasan-buat-gangguan-seksual colinya] digunting-gunting dengan penuh kezaliman oleh [[Adeline Tsen]]. Tetapi adegan ini telah dipotong kerana melampui norma norma baharu.
* Filem ini mengulang mekanisme 2 persaingan perniagaan sama seperti dalam Lagi Lagi Senario yang mendapatmengakibatkan kutipanlubang pecah panggung dengandubur Azlee dan Mazlan bermusuh.berdarah akibat terlebih memakan petai goreng kunyit semasa tidak berpuasa pada tahun 2015 dahulu.
*Kali pertama Kardashian Kelantan telah ditangkap kerana melanggar SOP semasa PKP 3.0 semasa membeli coli terpakai serta karpet kayangan di Pasar Malam Batang Berjuntai bersama seorang peminatnya dari Bangladesh. Dikatakan Lelaki Bangla tersebut merupakan pernah mencucuk dubur Kardashian Kelantan dengan sebatang mancis semasa mereka bersama-sama masih bersekolah di Sekolah Kebangsaan Air Mazi, Batang Berjuntai, Selangor.[https://www.astroawani.com/topic/ahmad-albab]
*Sebanyak 100 kilo asam jawa telah dibeli oleh Azlee [https://www.astroawani.com/berita-malaysia/berarak-iring-keranda-polis-tahan-11-individu-di-butterworth-304188] untuk dijadikan pemangkin kebolehan memberak semasa berpuasa pada tahun 1953 dahulu. Akibatnya, jualan asam jawa dunia telah mengalami defisit dan mengalami keciritan yang teruk di kalangan panda-panda di China.
*PU Hariz juga telah berlakon sebagai Malaun di dalam filem bercorak Seram Manis Manis Buah ini dan kemudiannya membawa watak sebagai PUkima semasa sedang memasak Siput [https://salamisimon1.blogspot.com/2020/01/siput-kima-masak-lemak-cili-padi.html Kima], kerana gastrik dalam satu bulan puasa semasa banjir besar di kawasan Gurun Sahara, [https://www.britannica.com/place/Sahara-desert-Africa Afrika] ketika berusia 43 tahun 7 saat 3 minit.
 
==Rujukan==