Ungku Ismail Aziz: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Baris 25:
Ungku Ismail memulakan kerjaya lakonan sepenuh masanya sebagai salah seorang pelakon untuk telefilem ''Sutun'', kemudian membuat penampilan drama TV pertamanya menerusi drama ''[[Dunia Baru (siri TV)|Dunia Baru]]''.
 
Pada tahun 20082009, Ungku Ismail berlakon dalam ''[[Tari Tirana]]'' bersama [[Wan Sharmila]], [[Nadia Aqilah]] dan [[Shahz Jaszle]], dengan memegang watak sebagai Jude. PadaBeliau tahun 2009, beliaukemudian berlakon dalam telefilem ''[[Antara Garisan]]'' sebagai Ustaz Arman di mana beliau dicalonkan untuk kategori Pelakon Lelaki Terbaik Drama di [[Anugerah Skrin 2010]]. Ungku Ismail juga muncul dalam drama ''[[Syurgamu Ramadhan]]''.
 
Ungku Ismail juga menjadi teraju utama drama adapatasi novel ''Terlanjur Mencintaimu'', karya Syamnuriezmil yang bersiaran di [[Radio Televisyen Malaysia|RTM]]. Beliau berganding bersam pelakon [[Reen Rahim]].
Baris 40:
 
Ungku Ismail muncul dalam drama [[Slot Akasia]], ''[[Adellea Sofea]]'' yang mana beliau membawakan watak Alif Firdhaus, berpasangan bersama [[Mira Filzah]] yang memegang watak tajuk. Drama ini turut dikatakan hangat kerana watak yang dibawa mereka sangat timbul.<ref>Ridzuan Abd Rahman (12 Januari 2020). [https://www.hmetro.com.my/utama/2020/01/534298/peluang-tak-wajar-dilepaskan Peluang tak wajar dilepaskan] ''[[Harian Metro]]''. Dicapai pada 12 Mac 2020.</ref>
 
Dari Disember 2020 hingga Mac 2021, beliau melakonkan watak Inspektor Daniel dalam musim terakhir ''[[Gerak Khas]]'' yang mana beliau menggantikan [[Zul Ariffin]] yang menarik diri kerana kesibukan jadual kerja. Turut berlakon ialah [[Izzat Mushtaq]] yang menggantikan [[Mustaqim Bahadon]], melakonkan watak Inspektor Izzat. Ungku Ismail kemudian mengarah drama ''[[Single Terlalu Lama]]'' yang mana beliau sendiri turut berlakon dengan membawakan watak sebagai Andy.
 
==Filemografi==