Jabulqa dan Jabulsa: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kamalzack (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Jabulqa''' dan '''Jabulsa''' (Bahasa Arab: جابلقا وجابلسا) adalah dua bandar mitologi yang disebut di hadis. Bandar-bandar ini dikatakan dib...'
 
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Baris 1:
'''Jabulqa''' dan '''Jabulsa''' (Bahasa Arab: جابلقا وجابلسا) adalah dua bandar mitologi yang disebut didalam hadis yang terletak di barat dan timur dunia. Bandar-bandar ini dikatakan dibuat daripada batu zamrud dan dilawati oleh Nabi Muhammad dalam perjalanan [[Israk dan Mikraj|israk dan mikraj]].
 
Dalam perbualan antara Nabi Muhammad dan Ali bin Abi Talib, penerangan mengenai dua bandar ini diberikan. Bandar-bandar ini dikatakan terletak dalam kegelapan dan berdekatan dengan [[Gunung Qaf]]. Jabulqa terletak di bahagian paling timur di dunia dan Jabulsa di bahagian paling barat. [[Zulkarnain|Dhu al-Qarnayn]], yang disebutkan dalam Al-Quran, dikatakan telah berusaha pergi ke bandar-bandar tetapi menyerah kalah di tengah jalan. Namun, dia berjaya melihat matahari terbit dan terbenam. Setiap kota memiliki panjang dan lebar 12,000 parasang (sekurang-kurangnya 36,000 batu), dengan 12,000 pintu gerbang, dan masing-masing dijaga oleh 12,000 orang hingga Hari Kiamat. Bandar-bandar ini dihuni oleh orang beriman lelaki purba yang bukan manusia, jin atau malaikat (tetapi ketaatan mereka serupa dengan malaikat). Bandar-bandar dijaga oleh 1,000 lelaki setiap malam selama setahun. Ini disebabkan oleh musuh, yang disebut Tharis dan Taqil, yang berkelakuan seperti [[Ya’juj dan Ma’juj|Yajuj & Majuj]]. Nabi mengunjungi bandar-bandar dalam Perjalanan Malamnya.