Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Pembersihan membuang surat layang yang tidak patut dilayan
Teg: Manual revert
Azuru79 (bincang | sumb.)
Baris 25:
 
:: ''...maka mengapa pula tidak digunakan sekali hujah [[zh:杀死一只知更鸟|versi entri yang sama dalam bahasa Cina]]?'' — sebab yang pertama, bahasa tersebut tidak bertulisan Rumi tidak seperti WBM, sudah tentu sistem tulisan paling mirip akan diutamakan dalam pemilihan bahasa yang menjadi perbandingan; zh.wiki sangat mengutamakan tulisan hanzi tentunya. Satu lagi, mungkin pemilihan zh.wiki itu berdasarkan kata sepakat sesama para penyunting sebahasa sana kerana nama itu yang lazim, ''which leads me to'' keadaan yang mendorong pemindahan tersebut serta perkaitan dengan isu WP:COMMONNAME yang saya ujarkan: saudara tidak ada memberikan catatan membuktikan jika akhbar-akhbar atau majalah Brunei, Singapura ada menggunakan tajuk yang sama dalam pembincangan isi buku (sekurang-kurangnya dalam nota tersorok pun sudah memadai), maka sukar dapat kami semua dapat fahamkan jika pemindahan tersebut munasabah lalu sepakat sepertimana sepakatnya para penyunting zh.wiki. Penyelia ms.wiki sepakat tajuk ''common'' yang cenderung dalam bahasa Jepun atau Inggeris manga/anime sudah hakikatnya jadi dilazimkan sehinggakan tidak dapat dihalang lagi, sampai mana-mana tajuk terjemahan BM akan dilencongkan sekali (sepertimana entri "Akademi Hero" saudara sudah dibalikkan kepada "My Hero Academia" dan sebagainya), saya yakin pendekatan ''common title'' sama juga diterapkan untuk sastera bahasa Inggeris yang memang ''tajuk common'' sudah dikenali/diketahui serata Nusantara menggunakan BI. [[Pengguna:Anumengelamun|Anumengelamun]] ([[Perbincangan pengguna:Anumengelamun|bincang]]) 13:10, 4 Mei 2021 (UTC)
 
== Istilah dalam bahasa Indonesia ==
 
Saya mendapati bahawa anda nampaknya berkeras untuk menggunakan istilah bahasa Indonesia dalam Wikipedia bahasa Melayu, seperti mana yang anda lakukan kepada rencana [[Khemah besar]]. Sila berhenti dari melakukan seperti sedemikian. Sila fahami yang platform ini merupakan Wikipedia Bahasa Melayu yang menggunakan bahasa Melayu baku atau formal.
 
Mengenai rencana [[khemah besar]], carian ringkas di Google secara jelas menunjukkan yang istilah 'tenda besar' '''tidak digunakan langsung secara lazim''' dalam penulisan '''umum''' berbahasa Melayu, terutama sekali dalam akhbar-akhbar berbahasa Melayu, malah carian tersebut secara jelas menunjukkan istilah tersebut hanya digunakan dalam akhbar-akhbar berbahasa Indonesia. Sila fahami yang kewujudan istilah-istilah bahasa Indonesia dalam Kamus Dewan bukan membolehkan ianya digunakan secara meluas digunakan di sini dan menjadi keutamaan sehingga mengenepikan istilah-istilah bahasa Melayu yang sudah ada dan '''meluas''' digunakan.[[Pengguna:Zulfadli51|Zulfadli51]] ([[Perbincangan pengguna:Zulfadli51|bincang]]) 13:15, 29 Jun 2021 (UTC)