Politik haluan kiri: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Laman baru: Dalam pemahaman politik, '''sayap kiri''' atau '''haluan kiri''' merupakan pihak yang mengutamakan kesamaan sosial sebagai matlamat politik, berbanding dengan [[politik sayap kan...
 
Baris 10:
Dalam wacana politik Barat masa kini, istilah ini sering digunakan untuk menyifatkan bentuk-bentuk [[sosialisme]], [[demokrasi sosial]], atau [[liberalisme]] dalam pemahaman istilah berkenaan di [[Liberalisme Amerika|Amerika Syarikat]] dan [[Liberalisme Kanada|Kanada]].
 
Sesetengah pihak, termasuk [[Roger Scruton]], menafikan bahawa [[politik hijau]] memang "berhaluan kiri" dengan mendakwa (dengan merujuk kepada kemusnahan alam sekitar yang berlaku di rejim-rejim [[komunis]] seperti [[Kesatuan Soviet]]) bahawa [[konservatisme]] ialah tempat asal semula jadi [[pemuliharaan]]. Pendukung-pendukung [[Libertarianisme|libertarian]] mendaka bahawa pihak-pihak yang memegang [[hak milik]] kebih berkemungkinan menjaga harta milik sendiri dengan lebih baik berbanding harta yang dikongsi. Kebanyakan pendukung politik hijau pula mengaitkan [[sayap kanan]] dengan eksploitasi sumber alam dalam [[pasaran bebas]]. Apabila ahli-ahli politik hijau membentuk gabungan politik (khususnya di [[Jerman]], bahkan juga di kerajaan tempatan di negara lain), selalunya kumpulan-kumpulan itu berhaluan kiri{{Fact|date=February 2007}}, kecuali adanya Parti-parti hijau yang menyertai kerajaan kanan tengah seperti di [[Mexico]] dalam [[Perikatan_untuk_Perubahan_%28Mexico%29|Mexico, bersama Parti Tindakan Nasional]]; dalam [[Kabinet kedua Matti Vanhanen|gabungan "hijau biru" 4 parti]] di [[Finland]]; dan, pada 9 Mac 2004, [[Indulis Emsis]] dari [[Kesatuan Ahli Politik Hijau dan Petani]] [[Latvia]] menjadi Perdana Menteri Hijau pertama di dunia, selaku ketua gabungan kanan tengah minoriti.
 
==Isu==