Pistol Colt M1911: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 40:
Pada penghujung tahun 1899 dan permulaan 1900, satu ujian pengisian sendiri pistol-pistol telah dikendalikan, dengan catatan-catatan terlibat daripada Mauser (C96 "Broomhandle"), Mannlicher (Steyr Mannlicher M1894), dan Colt (Colt M1900).
 
Ini menyebabkan 1,000 pistol DWM Luger, berkaliber 7.65mm Luger, satu katrij bottlenecked dibeli. Ini akan meneruskan ujian-ujian tersebut kecuali beberapa isu yang lain, terutamaterutamanya di perhatian untukpada kuasa penghenti. Kerajaan lain juga dilevimemberi adunan-adunan serupa, yang mengakibatkan DWM mengeluarkan satu versi yang diperbesarpeluru bulatsederhana, 9mm Parabellum (terkenal di tentera semasa dalam bahasa sebagai 9x19mm NATO), satu berpeluk cium atas versi 7.65mm bulatBall. Lima puluh inidaripadanya telah diuji juga oleh USinfantri ArmyAmerika dalam tahun 1903.
 
Dalam tindak balas masalah-masalah pada unit-unit Amerika ketika berjuang dengan gerila-gerila Moro sepanjang Perang Filipina-Amerika, revolver standard .38 Long Colt didapati tidak sesuai untuk peperangan dihutan, terutamanya dalam soal kuasa penghenti ''(stopping power)'', (sebagai Moro mempunyai semangat tinggi dalam pertempuran dan sering menggunakan dadah bagi menghalang berasa sakit. Turut melaporkan bahawa Moro menggunakan pakaian perlindungan yang diperbuat daripada buluh yang dikatakan sukar ditembusi oleh peluru revolver berkaliber lebih kecil. Tentera Amerika secara ringkas kembali menggunakan revolver M1873 single-action berkaliber .45 Colt, yang pernah menjadi sistem terbaik semasa akhir abad ke-19; peluru yang lebih perlahan, lebih berat telah didapati lebih berkesan pada mengenakan bayaran suku. Masalah-masalah dengan .38 Long Colt menyebabkan pihak perkapalan tentera mereka satu tindakan baru revolver .45 Colt ke Filipina dalam 1902. Ia juga memberikan galakan kepada Pegawai Persenjataan, General William Crozier, untuk membenarkan ujian lanjut untuk satu sistem pistol terbaru.
 
Berikutan daripada itu 1904 pucuk pistol Thompson-LaGarde telah diuji keberkesanannya, Kolonel John T Thompson menyatakan bahawa pistol baru "tidak sepatutnya menjadi kurang daripada .45 kaliber" dan akan sebaik-baiknya menjadi separa automatik. Ini menyebabkan 1906 ujian terhadap pistol-pistol daripada enam senjata api syarikat perkilangan (yakni, Colt, Bergmann, Deutsche Waffen und Munitionsfabriken (DWM), Savage Syarikat Lengan-lengan, Knoble, Webley, Dan White-Merril).
 
Enam rekaan telah disahkan, tiga telah dilupuskan pada peringkat awal, hanya Savage, Colt dan rekaan-rekaan DWM terbaru pada .45ACP (Colt Automatic Pistol) yang tingggal. Tiga versi ini mempunyai sebarang yang memerlukan pembaikan, tetapi hanya Colt dan Savage dipertingkatkan rekaan-rekaan mereka. Terdapat beberapa perdebatan atas sebab-sebab untuk DWM mengeluarkan — suara sesetengah pendapat berasa terdapat kecenderungan dan rekaan DWM digunakan terutamanya serupa satu "whipping boy" untuk Savage dan Colt pistols, sungguhpun ini tidak cukup sesuai dengan terdahulu 1900 membeli rekabentuk DWM lebih daripada rekaan Colt dan Steyr. Rekaan kedua-duanya telah diperbaiki diantara setiap ujian ke atas permulaan catatan mereka, yang membawa kepada ujian terakhir sebelum diterima.
 
Antara kawasan kejayaan untuk Colt adalah satu 6,000 ujian peluru pada akhir tahun 1910 dihadiri oleh perekanya, John Browning. Colt menembak diberikan dengan layangan warna, dengan tidak berfungsi, manakala Savage mempunyai rekaan-rekaan 37.
 
===Sejarah perkhidmatan===
Berikutan kejayaannya dalam perbincangan, pistol Colt secara rasmi diterima oleh pihak infantri pada [[29 Mac]] [[1911]], oleh itu keuntungannya gelaran, M1911 (Memperagakan 1911) diberi. Ianya diterima oleh tentera laut dan kor Marin dalam tahun 1913. Pada asalnya dikilangkan hanya oleh Colt, digunakan untuk senjata api dalam Perang Dunia Pertama yang melihat kepada pengembangan pengeluaran untuk kerajaan telah dimiliki oleh Springfield Armory.
 
Ketika Perang Dunia Kedua, minoriti pistol Colt dihasilkan secara berlesen di kilang senjata di Norway oleh Kongsberg Vaapenfabrikk (kini Colts menggelarkannya sebagai "Colt Kongsberg"). Sepanjang penaklukan Jerman, Norway mengeluarkan pistol tersebut berterusan; pistol yang sangat dipandang tinggi oleh pemungut-pemungut senjata moden. Kuasa-kuasa orang Jerman digunakan merampas pistol M1911A1, menggunakan gelaran "Pistole 660(satu)". Model 1911 berpola juga direka mengikut dasar orang Argentina Ballester-Molina dan bahasa Sepanyol tertentu Star dan Llama pistols direka selepas 1922.
 
{{commons|M1911}}