A.C.A.B.: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Imran Razalli (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 12:
}}
 
'''A.C.A.B.''' merupakan sebuah bandkugiran skinhead dari [[Malaysia]]. Kumpulan A.C.A.Byang ditubuhkan pada penghujung tahun 1994.
 
Nama A.C.A.B. digunakan dari tahun 1994 hingga tahun 2003, ia kemudiannya di tukarditukar kepada '''The A.C.A.B.''' berikutan penukaran genre muzik mereka iaitu daripada [[Oi!]] kepada [[rock indie]]. Pada tahun 2014, Megat Hafiz iaitu ketua kumpulankugiran A.C.A.B. atau The A.C.A.B. telah merancang untuk kembali ke zaman lewat 90'1990-an. Sehingga kini, kumpulan A.C.A.B.kugiran sudah kembali.
 
==Sejarah==
KumpulanKugiran ''A.C.A.B.'' diasaskan oleh dua orang remaja yang berasal dari [[Kuala Lumpur]] iaitu Magskin dan juga Eddie. Merekalah yang menubuhkan band ini ketika penerimaan muzik [[Oi!]] berada di paras membanggakan. Bagi melengkapkan kumpulankugiran ini, mereka mengundang Sham, Anas serta Black dan kemudiannya sama-sama memulakan penerokaan muzik Oi! yang dicintai. Nama A.C.A.B. dipilih dan digunakan sehingga ke hari ini.
 
Dalam tahun 1995, A.C.A.B.mereka merakamkan demo yang bertajuk "''A.C.A.B".'' yang memuatkan tujuh buah lagu. Antaranya seperti "''Unfairground"'', "''City Girl"'', "''A.C.A.B."'', "''Fight For Your Right"'' dan banyak lagi. Ia dikeluarkan oleh label mereka sendiri iaitu Brovver Brigade Records. Demo ini telah terjual melebihi 500 unit meskipun tidak mempunyai sebarang promosi rasmi. Berikutan dengan kejayaan itu, A.C.A.B.mereka bersedia untuk berdepan dengan pengikut-pengikutnya. Hari yang menentukan kemampuan A.C.A.B. beraksi itu telah diadakan di Dynasty Night Club di Ipoh. Itulah persembahan pertama mereka. Namun tiada siapa yang menduga, hampir kesemua pembeli demo mereka turun untuk menyaksikan persembahan mereka, termasuklah khalayak yang diimport khas dari Kuala Lumpur.
 
Persinggahan band ini bukan setakat di sana sahaja. Sebagai "Godfather Of Skinhead/Oi!", mereka terus memanjangkan langkah ke serata pelusuk tempat. Persembahan demi persembahan dibuat bagi mengumpul lebih ramai rakan baru. Perancangan A.C.A.B. begitu tepat pada waktunya, menjadikan mereka benar-benar dipuja. Malahan lagu-lagu yang terdapat di dalam demo mereka itu dinobatkan sebagai lagu rasmi pengikut skinhead senegara dan sekaligus memecah revolusi. Kepesatan muzik ini akhirnya menjadi pendorong sehingga wujudnya lebih banyak band dengan konsep yang sama. Berfaktorkan itulah, arena ini menjadi semakin berkembang dengan jayanya. Antara band yang berjaya mengikut jejak A.C.A.B. ialah Boot-Off, Skin Rovers, Opponent dan lain-lain lagi.