Gentian optik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Coljames (bincang | sumb.)
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 5:
== Kegunaan gentian optik ==
 
Gentian optik boleh digunakan sebagai perantaraan (''medium'') bagi [[telekomunikasi]] dan [[jaringan komputer]] kerana ianya mudah lentur dan boleh diikat sebagai kabel. Walaupun fibergentian boleh diperbuat daripada plastik lutsinar atau [[kaca]], fibergentian yang digunakan dalam telekomunikasi jarak jauh hampir selalunya menggunakan kaca, kerana penyerapan optik yang lebih rendah. Cahaya yang dipancarkan melalui fibergentian disimpan disebabkan [[pembalikan dalaman sepenuhnya|pembalikan dalaman sepenuhnya (''total internal reflection'')]] dalam bahan tersebut. Ini adalah ciri penting yang menyingkirkan silang isyarat antara fibergentian dalam kabel dan membenarkan pemasangan kabel dengan belokan dan pusingan. Dalam kegunaan telekomunikasi, cahaya yang digunakan biasanya cahaya infra, pada gelombang cahaya menghampiri penyerapan jarak gelombang minima bagi fibergentian yang digunakan.
 
FiberGentian biasanya digunakan secara berpasangan, dengan satu fibergentian membawa isyarat satu hala, bagaimanapun komunikasidwi arah boleh menggunakan satu utas kabel dengan menggunakan dua jarak gelombang (warna) dan peranti pengapuh/pemisah.
 
FiberGentian, seperti pemandu gelombang, boleh mempunyai pelbagai [[mod pengaliran|mod pengaliran (''Transverse mode'')]]. FiberGentian yang digunakan untuk telekomunikasi jarak jauh dikenali sebagai fibergentian '''modtunggal - (single mode)''', kerana ia mempunyai hanya satu mod penghasilan yang kuat. Ini menghasilkan prestasi yang tinggi berbanding fibergentian '''modpelbagai - (multi-mode)''' yang lain, di mana cahayayang dipancarkan dalam mod berlainan tiba pada masa berlainan, menyebabkan [[penyelerakan opti|penyelerakan optik (dispersion (optics)'')]] isyarat yang dipancarkan. Optikkabel mod tunggal biasa mampu mengekalkan pemancaran pada jarak 80 hingga 140 km antara penguat isyarat, sementara kebanyakan fibergentian pelbagai-mod mempunyai jarak pemancaran 300 hingga 500 [[metre]]. Ambil perhatian bahawa peralatan mod tunggal biasanya lebih berbanding peralatan pelbagai mod. FiberGentian yang digunakan dalam telekomunikasi biasanya mempunyai ukurlilit 125 µm. Teras pemancar fibergentian mod tunggal biasanya mempunyai ukur lilit 9 µm, sementara teras pelbagai mod terdapat dalam ukurlilit 50 µm atau 62.5 µm.
 
Disebabkan ciri-ciri fibergentian mod tunggal sebagai pengalir cahaya yang baik, sekata dan sifat penyelerakan yang mengkagumkan, kadar data sehingga 40 [[gigabit]] sesaat adalah sesuatu yang mungkin dalam penggunaan seharian menggunakan gelombang cahaya tunggal. [[Pembahagian multiplexing jarak gelombang|Pembahagian multiplexing jarak gelombang (''Wavelength division multiplexing'')]] kemudiannya boleh digunakan bagi membenarkan lebih banyak jarak gelombang digunakan serentak dalam fibergentian tunggal, membenarkan seutas fibergentian menyalur data jalur lebar sepenuhnya dengan ukuran [[terabit]] sesaat.
 
Kabel fibergentian moden mampu membawa sehingga seribu fibergentian dalam satu kabel, dengan itu prestasi jaringan optik mampu memenuhi permintaan untuk jalur lebar berdasarkan pada hujung-ke-hujung dengan mudah. Bagaimanapun, potensi hujung-ke-hujung tidak ditukar kepada keuntungan beroperasi, dan ianya dianggarkan bahawa tidak lebih dari 1% daripada gentian optikyang dipasang pada tahun kebelakangan ini sebenarnya 'menyala'.
 
Kabel moden datang dalam pelbagai sarung dan perlindungan, direka untuk applikasi seperti ditanam secara langsung dalam parit, dipasang dalam penyalur, diikat pada tiang telefon, pemasangan dasar laut, atau diselit dalam jalan berturap. Pada tahun kebelakangan, kos kabel jumlah fibergentian kecil pemasangan di tiang menurun dengan banyaknya hasil permintaan tinggi oleh Jepun dan Korea Selatan untuk pemasangan FiberGentian ke Rumah (''Fiber to the Home (FTTH)''.
 
Kemajuan terkini dalam teknologi fibergentian telah mengurangkan rintangan sehingga tiada penggandaan isyarat diperlukan pada jarak beratus-ratus kilometer. Initelah mengurangkan kos jaringan optik dengan banyaknya, terutamanya menyeberangi dasar laut di mana ketahanan penguat merupakan faktor penting menentukan prestasi sistem kabel sepenuhnya. Dalam beberapa tahun yang lalu, pengilang kabel bawah laut telah memperkenalkan penaik taraf yang menjanjikan peningkatan empat kali ganda prestasi sistem dasar laut yang dipasang pada awal sehingga pertengahan 1990an.
 
Sistem jarak jauh masih perlu menggunakan [[penguat optik|penguat optik (''optical amplifier'')]].
Baris 36:
*Memerlukan pemancar dan penerima yang lebih mahal.
*Lebih sukar dan mahal berbanding wayar
*Pada kuasa optik tinggi, ia cenderung kepada "fiber fuse" di mana cahaya yang terlalu banyak bertembung dengan kecacatan fibergentian akan memusnahkan beberapa meter fibergentian sesaat [http://catless.ncl.ac.uk/Risks/12.44.html][http://ol.osa.org/abstract.cfm?id=72607][http://www.photonics.com/spectra/tech/XQ/ASP/techid.1576/QX/read.htm][http://www.furukawa.co.jp/review/fr024/fr24_04.pdf] . Peranti perlindungan "fius fibergentian" pada pemancar mampu memutuskan litar untuk mengelakkan kerosakan, jika keadaan melampau dianggap boleh berlaku.
*Tidak mampu membawa kuasa eletrik untuk memberi kuasa kepada peranti terminal. Bagaimanapun, trend komunikasis kini menghilangkan kepentingan ini: kemudahan telefon bimbit dan [[pembantu peribadi digital|pembantu peribadi digital (''personal digital assistant PDA)'']]; bateri sokongan yang disekalikan dengan peranti komunikasi; ketiadaan minat bagi gabungan kabel logam-fibergentian; dan peningkatan sistem perantaraan berasaskan fibergentian).
*Sukar diperbaiki dalam keadaan darurat seperti perang, bencana alam, dan lain-lain, dengan itu menyukarkan lagi perhubungan ketika ia amat diperlukan.
 
Baris 55:
* Dalam sesetengah bangunan berteknologi tinggi, gentian optik digunakan untuk menghalakan cahaya matahari daripada bumbung ke bahagian-bahagian bangunan yang lain.
* Gentian optik mempunyai banyak kegunaan untuk [[Hiasan|perhiasan]], termasuk [[tanda isyarat]] dan kesenian, [[pokok Krismas]] buatan manusia, dan [[pencahayaan]].
* Sesetengah golongan masyarakat mempunyai teknologi [[FiberGentian tokr the HomeRumah]] yang membekalkan perkhidmatan [[Internet]], [[Telefon]] dan [[Televisyen berkabel|Televisyen]] Kelajuan Amat Tinggi kepada para pelanggan.
 
== Gentian optik dalam waveguide ==