Asbestosis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Robbot (bincang | sumb.)
k robot Adding: es
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Penyakit Asbestosis''' adalah keadaan dari segi perubatan, [[keradangan]] teruk pada [[parenchyma]], [[tisu biologi]] bagi [[paru-paru]]. Ia disebabkan oleh penghiduan teruk (kronik) fibergentian [[asbestos]]. Orang yang pekerjaan terdedah kepada perlombongan, penghasilanm mengendali atau menyingkirkan asbestos berisiko mengidap asbestosis.
 
Terdapat peningkatan risiko [[Penyakit Barah Paru-paru]] dan [[penyakit Mesothelioma]] berkait dengan asbestosis. Risiko ini berkait dengan jumlah keseluruhan dos penerimaan asbestos dan tempoh pendedahan asbestos. Pendedahan kepada bentuk [[crocidolite]] dalam kebanyakan bentuk adalah paling sering dikaitkan dengan mesothelioma antara empat jenis asbestos. Mesothelioma biasanya berlaku selepas 20-40 tahun selepas terdedah kepada asbestos dan mempunyai peluang yang tipis, dengan kebanyakan pesakit meninggal selepas 2-4 tahus diagnosis.
 
Penghiduan fibergentian asbestos mendorong kepada pembentukan alveolar dan interstitial fibrosis pada tisu paru-paru. Ini membawa kepada pengurangan kapasiti paru-paru dan kesulitan, membawa kepada pengurangan pertukaran gas..
 
Tanda-tanda utama asbestosis merupakan permulaan perlahan, menyakitkan dengan [[sesak nafas]] apabila bekerja kuat. Dalam kes teruk, kes lewat, ini membawa kepada [[kegagalan pernafasan]]. Batuk bukannyaCough simptom biasa kecuali pesakit dijangkiti oleh penyakit saluran pernafasan yang lain.