Kapas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Kapas''' merupakan [[gentian]] lembut yang terdapat disekeliling biji [[pokok kapas]], pokok renek yang tempatan di kawasan tropika dan sub-tropika kedua-dua [[Dunia Lama]] dan [[Dunia Baru]]. FiberGentian ini biasanya dijadikan [[benang]] dan digunakan bagi menghasilkan tekstile yang lembut dan telus angin.
 
[[Imej:Cottonfieldpanorama.jpg|thumb|center|550px|Mengutip kapas di Georgia]]
 
Kapas merupakan tanaman bernilai kerana hanya 10% daripada berat kasar hilang setelah diproses. Apabila kesan [[lilin]], [[protin]], dll. disingkir, bakinya merupakan [[polimer]] semulajadi daripada [[selulus]] tulin. Selulus ini diatur sebegitu rupa yang memberikan kapas ciri-ciri kekuatan, ketahanan, dan daya penyerap yang unik. Setiap fibergentian terhasil daripada dua puluh sehingga tiga puluh lapisan selulus terpilin dalam spring semulajadi yang tersusun kemas. Apabila bebola kapas (sarung benih) dibuka fibergentian tersebut dikeringkan menjadi leper, tergumpal, berbentuk ribon dan menjadi berkait sesama sendiri dan terikat. Bentuk ikatan ini sesuai bagi di[[pintal]] menjadi benang yang bagus.
 
==Sejarah==
[[Imej:Mandeville cotton.jpg|thumb|Pokok kapas sebagaimana dibayangkan dan dilukis oleh [[John Mandeville]] pada [[abad ke 14]]]]
[[Imej:Cotton_field.jpg|thumb|290px|Ladang Kapas Oklahoma. Penyelia dan pemungut kapas Negro, sekitar. 1897-98.]]
Kapas telah digunakan untuk menghasilkan pakaian ringan yang baik di kawasan tropika selama ber(''millennia''). Sesetangah pihak mendakwa bahawa kemungkinannya [[Mesir]] purba telah mempunyai kapas semenjak seawal 12,000 BC, dan terdapat bukti tentang kapas di gua [[Mexico]] (pakaian kapas dan serpihan fibergentian ditenun bersama [[bulu pelepah]] dan [[bulu]]) yang bertarikh semenjak sekitar 7,000 tahun lalu. Terdapat bukti arkheologi bahawa penduduk di Amerika Selatan dan India menanam kapas spesies berlainan secara berasingan semenjak beribu-ribu tahun lalu.
 
Rujukan bertulis terawal mengenai kapas terdapay di [[India]]. Kapas telah ditanak di India sejak tiga ribu tahun lalu, dan dirujuk di dalam [[Rig-Veda]], ditulis pada 1500 BC. Seribu tahun kemudiannya sejarahwan agung [[Greek Kuno]], [[Herodotus]] menulis mengenai kapas India: "Terdapat pokok yang tumbuh meliar di sana, buahnya merupakan [[benang bulu]] lebih cantik dan elok berbanding bulu [[biri-biri]]. Orang-orang India menghasilkan pakaian mereka daripada bulu pokok ini". (Book iii. 106)
 
Semasa akhir tempoh [[mediaeval]], kapas dikenali sebagai fibergentian diimport di utara [[Eropah]], tanpa sebarang pengetahuan lain selain bahawa ia merupakan berasal daripada [[tumbuhan]]; penduduk dikawasan ini, biasa hanya dengan fibergentian [[haiwan]] ([[benang bulu]] daripada [[biri-biri]]), hanya boleh membayangkan bahawa kapas semestinya dihasilkan oleh pokok yang berbuah biri-biri. [[John Mandeville]], menulis pada [[1350]], menyatakan sebagai fakta kepercayaan yang sekarang ini terbukti mengarut: "Terdapat di India sejenis pokok yang mengkagumkan yang mempunyai biri-biri kenik pada hujung dahannya. Dahannya ini mudah melentur sehinggakan ia bengkok kebawah bagi membenarkan biri-biri ini makan apabila mereka lapar.". Aspek ini kekal sebagai nama kapas dalam kebanyakan bahasa Eropah, seperti [[bahasa Jerman]] ''Baumwolle'', yang bererti "bulu pokok - tree wool".
 
Pada akhir abad ke 16 AD, kapas ditanam dikeseluruhan kawasan panas di[[Afrika]], [[Eurasia]] dan Amerika.
Baris 23:
[[Imej:Cotton harvest.jpg|thumb|Penuaian kapas di Texas.]]
 
Masa kini kapas dihasilkan dikebanyakan tempat di dunia, termasuk [[Eropah]], [[Asia]], [[Afrika]], Amerika dan [[Australia]], menggunakan pokok kapas yang telah dipilih khusus agar setiap pokok menghasilkan lebih banyak fibergentian. Pada 2002, kapas ditanam melitupi 330,000 km² kawasan ladang. 47 laksa (''billion '') paun (21 juta tan) kapas mentah bernilai 20 laksa US dollar ditanam pada tahun itu.
 
Industri kapas banyak bergantung kepada bahan kimia terutamanya seperti [[baja]] dan [[racun serangga]], walaupun sesetengah peladang bertukar arah kepada model penghasilan organik, dan keluaran kapas organik bebas kimia ada terdapat sekarang. Dalam sejarah, salah satu perosak paling teruk dari segi ekonomi dalam penghasilan kapas merupakan [[boll weevil]].
Baris 51:
==Kegunaan==
 
Selain kegunaan dalam pengilangan tekstil, kapas digunakan bagi menghasilkan jala, penapis kopi, khemah dan menjilid buku. Kertas Cina yang pertama dihasilkan dengan menggunakan fibergentian kapas, sama seperti duit kertas moden. Hos pemadam api juga pernah dihasilkan daripada kapas.
 
[[Denim]], jenis kain yang tahan lasak, kebanyakan bahan mentahnya adalah daripada kapas, seperti mana kebanyakan [[T-shirt]].