Ujian Bahasa Inggeris Universiti Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Uluvme (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''''Malaysian University English Test''''' ('''MUET''') ialah ujian yang mengukur pencapaian dan kemahiran ber[[bahasa Inggeris]] pelajar-pelajar pra [[universiti]].
'''MUET'''
 
Pelajar berkelulusan [[STPM]], [[Matrikulasi]] atau [[Diploma]] yang memohon masuk untuk mengikuti ijazah pertama di institusi pengajian tinggi tempatan perlu menunjukkan bukti bahawa mereka telah mengambil ujian MUET. Ujian ini diadakan 2 kali setahun. Pelajar boleh memilih sama ada hendak mengambil ujian ini pada pertengahan tahun atau akhir tahun.
Malaysian University English Test (MUET) ialah ujian yang mengukur pencapaian dan kemahiran berbahasa Inggeris pelajar-pelajar pra universiti.
 
Pendaftaran untuk ujian pertengahan tahun dibuka pada pertengahan bulan [[Januari]] dan ditutup pada awal bulan [[Februari]], manakala pendaftaran untuk ujian akhir tahun pula dibuka pada awal bulan [[Mei]] dan ditutup pada awal bulan [[Julai]].
Pelajar berkelulusan STPM , Matrikulasi atau Diploma yang memohon masuk untuk mengikuti ijazah pertama di institusi pengajian tinggi tempatan perlu menunjukkan bukti bahawa mereka telah mengambil ujian MUET .
 
Calon sekolah/institusi hendaklah membuat pendaftaran di sekolah/institusi masing-masing. Bagi calon institusi yang tidak mengurus pendaftaran di institusinya dan calon persendirian individu, pendaftaran hendaklah dibuat di [[Jabatan Pendidikan Negeri]].[http://mpm.edu.my/AlamatJPN.html] Borang pendaftaran boleh diperoleh di JPN dengan harga RM2.00 satu set. Yuran ujian ialah sebanyak RM 50.00.
Ujian ini diadakan 2 kali setahun . Pelajar boleh memilih sama ada hendak mengambil ujian ini pada pertengahan tahun atau akhir tahun .
 
Pendaftaran untuk ujian pertengahan tahun dibuka pada pertengahan bulan januari dan ditutup pada awal bulan Februari , manakala pendaftaran untuk ujian akhir tahun pula dibuka pada awal bulan Mei dan ditutup pada awal bulan Julai .
 
Calon sekolah / institusi hendaklah membuat pendaftaran di sekolah/institusi masing-masing . Bagi calon institusi yang tidak mengurus pendaftaran di institusinya dan calon persendirian individu, pendaftaran hendaklah dibuat di Jabatan Pendidikan Negeri.#REDIRECT [[http://mpm.edu.my/AlamatJPN.html]]Borang pendaftaran boleh diperoleh di JPN dengan harga RM2.00 satu set. Yuran ujian ialah sebanyak RM 50.00 .
 
Sebuah buku yang mengandungi peraturan dan skema ujian, sukatan pelajaran dan soalan contoh telah diterbitkan dan boleh dibeli dengan harga RM5.00 senaskhah. Pembelian secara pos hendaklah disertakan dengan sampul surat beralamat sendiri berukuran 33 cm x 25 cm dan bersetem RM1.00.
 
==Kemasukan==
Maklumat lanjut tentang ujian ini boleh diperoleh daripada :
===Syarat kemasukan===
 
Ketua Eksekutif
Majlis Peperiksaan Malaysia
Bangunan MPM, Persiaran 1
Bandar Baru Selayang
68100 Batu Caves
Selangor Darul Ehsan
Tel: 03-61369663
Emel:ceo@mpm.edu.my
 
 
 
 
 
 
 
'''SYARAT KEMASUKAN'''
 
1. Ujian ini ditawarkan kepada calon yang telah menduduki mana-mana satu daripada yang berikut:
 
(a)Sijil Pelajaran Malaysia
(b)Sijil Pelajaran Malaysia Vocational
(c)Malaysia Certificate of Education
(d)Federation of Malaya Certificate of Education
(e)Cambrige School Certificate
(f)Pendidikan selama 10 tahun yang setaraf dengan O-Level
 
2. Calon yang telah menduduki peperiksaan selain daripada yang disenaraikan dalam 1 di atas hendaklah terlebih dahulu memperoleh kebenaran daripada Majlis Peperiksaan Malaysia untuk mengambil ujian ini.
 
3. Calon sekolah/institusi hendaklah membuat pendaftaran di sekolah/institusi masing-masing. Bagi calon persendirian individu tempat pendaftaran adalah di Jabatan Pendidikan Negeri (JPN). Borang pendaftaran boleh diperoleh di JPN dengan harga RM2.00 satu set. Untuk mengetahui alamat dan nombor telefon JPN, sila klik Jabatan Pendidikan Negeri.
 
 
 
 
 
'''YURAN UJIAN'''
 
 
(a)Yuran Pendaftaran = RM 20.00
(b)Yuran Matapelajaran = RM 30.00
 
Jumlah = RM 50.00
 
 
Bayaran Pertukaran Pusat Ujian = RM 25.00
 
 
 
 
 
'''KOMPENEN UJIAN'''
 
 
800/1 Listening
800/2 Speaking
800/3 Reading Comprehension
800/4 Writing
 
 
 
 
# Ujian ini ditawarkan kepada calon yang telah menduduki mana-mana satu daripada yang berikut:
:*Sijil Pelajaran Malaysia
:*Sijil Pelajaran Malaysia Vocational
:*Malaysia Certificate of Education
:*Federation of Malaya Certificate of Education
:*Cambrige School Certificate
:*Pendidikan selama 10 tahun yang setaraf dengan O-Level
# Calon yang telah menduduki peperiksaan selain daripada yang disenaraikan dalam 1 di atas hendaklah terlebih dahulu memperoleh kebenaran daripada Majlis Peperiksaan Malaysia untuk mengambil ujian ini.
# Calon sekolah/institusi hendaklah membuat pendaftaran di sekolah/institusi masing-masing. Bagi calon persendirian individu tempat pendaftaran adalah di Jabatan Pendidikan Negeri (JPN). Borang pendaftaran boleh diperoleh di JPN dengan harga RM2.00 satu set. Untuk mengetahui alamat dan nombor telefon JPN, sila klik Jabatan Pendidikan Negeri.
 
===Yuran===
'''PENYATA KEPUTUSAN'''
 
# Yuran Pendaftaran = RM 20.00
Calon sekolah/institusi hendaklah mengambil penyata keputusan ujian MUET mereka dari sekolah/institusi masing-masing , manakala calon persendirian individu dari Jabatan Pendidikan Negeri .
# Yuran Matapelajaran = RM 30.00
# Bayaran Pertukaran Pusat Ujian = RM 25.00
 
==Komponen Ujian==
 
* 800/1 - ''Listening''
* 800/2 - ''Speaking''
* 800/3 - ''Reading Comprehension''
* 800/4 - ''Writing''
 
==Penyata Keputusan==
 
Calon sekolah/institusi hendaklah mengambil penyata keputusan ujian MUET mereka dari sekolah/institusi masing-masing, manakala calon persendirian individu dari Jabatan Pendidikan Negeri.
 
===Kehilangan Penyata Keputusan===
'''KEHILANGAN PENYATA KEPUTUSAN'''
Calon yang hilang penyata keputusan boleh memohon kepada Majlis Peperiksaan Malaysia untuk mendapatkan penyata keputusan yang disahkan. Permohonan ini hendaklah disertai surat sumpah dan maklumat tentang calon, seperti nama penuh, tahun dan bulan ujian diambil, nama pusat ujian, dan angka giliran . Bayaran khas sebanyak RM10.00 dikenakan. Bayaran hendaklah dibuat atas nama Ketua Eksekutif, Majlis Peperiksaan Malaysia.
 
==Rujukan==
*[http://mpm.edu.my/MUET.html Laman MUET di Majlis Peperiksaan Malaysia]
Calon yang hilang penyata keputusan boleh memohon kepada Majlis Peperiksaan Malaysia untuk mendapatkan penyata keputusan yang disahkan . Permohonan ini hendaklah disertai surat sumpah dan maklumat tentang calon , seperti nama penuh , tahun dan bulan ujian diambil , nama pusat ujian , dan angka giliran . Bayaran khas sebanyak RM10.00 dikenakan . Bayaran hendaklah dibuat atas nama Ketua Eksekutif, Majlis Peperiksaan Malaysia.
 
[[Kategori:Peperiksaan di Malaysia]]
'''SUMBER:http://mpm.edu.my/MUET.html'''