Kapas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Yosri (bincang | sumb.)
Baris 8:
[[Imej:Mandeville cotton.jpg|thumb|Pokok kapas sebagaimana dibayangkan dan dilukis oleh [[John Mandeville]] pada [[abad ke 14]]]]
[[Imej:Cotton_field.jpg|thumb|290px|Ladang Kapas Oklahoma. Penyelia dan pemungut kapas Negro, sekitar. 1897-98.]]
Kapas telah digunakan untuk menghasilkan pakaian ringan yang baik di kawasan tropika selama ber(''millennia''). SesetangahSesetengah pihak mendakwa bahawa kemungkinannya [[Mesir]] purba telah mempunyai kapas semenjak seawal 12,000 BC, dan terdapat bukti tentang kapas di gua [[Mexico]] (pakaian kapas dan serpihan gentian ditenun bersama [[bulu pelepah]] dan [[bulu]]) yang bertarikh semenjak sekitar 7,000 tahun lalu. Terdapat bukti arkheologi bahawa penduduk di Amerika Selatan dan India menanam kapas spesies berlainan secara berasingan semenjak beribu-ribu tahun lalu.
 
Rujukan bertulis terawal mengenai kapas terdapayterdapat di [[India]]. Kapas telah ditanakditanam di India sejak tiga ribu tahun lalu, dan dirujuk di dalam [[Rig-Veda]], ditulis pada 1500 BC. Seribu tahun kemudiannya sejarahwan agung [[Greek Kuno]], [[Herodotus]] menulis mengenai kapas India: "Terdapat pokok yang tumbuh meliar di sana, buahnya merupakan [[benang bulu]] lebih cantik dan elok berbanding bulu [[biri-biri]]. Orang-orang India menghasilkan pakaian mereka daripada bulu pokok ini". (Book iii. 106)
 
SemasaPada akhir tempoh [[mediaeval]], kapas dikenali sebagai gentian diimport di utara [[Eropah]], tanpa sebarang pengetahuan lain selain bahawa ia merupakan berasal daripada [[tumbuhan]]; penduduk dikawasan ini, biasa hanya dengan gentian [[haiwan]] ([[benang bulu]] daripada [[biri-biri]]), hanya boleh membayangkan bahawa kapas semestinya dihasilkan oleh pokok yang berbuah biri-biri. [[John Mandeville]], menulis pada [[1350]], menyatakan sebagai fakta kepercayaan yang sekarang ini terbukti mengarut: "Terdapat di India sejenis pokok yang mengkagumkan yang mempunyai biri-biri kenik pada hujung dahannya. Dahannya ini mudah melentur sehinggakan ia bengkok kebawah bagi membenarkan biri-biri ini makan apabila mereka lapar.". Aspek ini kekal sebagai nama kapas dalam kebanyakan bahasa Eropah, seperti [[bahasa Jerman]] ''Baumwolle'', yang bererti "bulu pokok - tree wool".
 
Pada akhir abad ke 16 AD, kapas ditanam dikeseluruhan kawasan panas di[[Afrika]], [[Eurasia]] dan Amerika.