Musailamah al-Kazzab: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
Nama'''Musailamah sebenaribn beliauHabib''' adalah(مسيلمة بن حبيب), atau lebih dikenali gelaran '''Musailamah ibn Habibal-Kazzab'''. Beliaumerupakan seorang yang berasal daripada suku kaum Bani Hanifah yang terletak di kawasan daerah [[Yamamah]]. Terkenal dengan gelaran '''Musailamah al-Kazzab'''terkenal dengan kerana membuat pembohongan dengan mengaku dirinya merupakan seorang [[nabi]].
 
== Kaumnya ==
Suku kaum Bani Hanifah merupakan suku kaum [[Arab]] yang terbesar di Yamamah. Suku kaum ini terkenal dengan [[industri]] pembuatan senjata terutamanya pedang. Malah sebilah pedang Nabi [[Nabi Muhammad]] S.A.W dihasilkan oleh suku kaum Bani Hanifah.
 
== Kehidupannya ==
Pada awalnya Musailamah merupakan seorang tabib. Selepas beberapa ketika, beliau memeluk [[Islam]] selepas bertemu dengan baginda. Malahan sebuah masjid dibina di Yamamah sebagai pengisytiharannya memeluk Islam.
 
== Pengkhianatannya ==
Selepas Musailamah mempelajari ilmu [[sihir]], beliau mengumpulkan para pengikutnya dan membuat perancangan untuk [[murtad]] secara besar-besaran.
 
Baris 14:
Semasa pemerintahan [[Khulafa al-Rasyidin]] yang pertama iaitu [[Saidina Abu Bakar]], Musailamah melancarkan perang ke atas kerajaan Islam itu. Ketika itu, seluruh wilayah Yamamah berada di dalam kekuasaan beliau.
 
== Kematiannya ==
Beliau dibunuh oleh [[Wahsyi]] di dalam peperangan yang dikenali sebagai [[Perang Yamamah]]. Setelah kematian beliau, tentera murtad tidak mampu lagi menahan asakan tentera [[Islam]] berikutan ketiadaan pemimpin yang berkebolehan seterusnya menyebabkan sebahagian daripadanya ada yang terbunuh di dalam peperangan tersebut dan sebahagian yang lainnya bertaubat dan kembali kepada ajaran Islam. Maka, lenyaplah gerakan murtad di semenanjung [[Arab]].
 
[[Kategori:Nabi palsu]]
 
[[ar:مسيلمة بن حبيب]]
[[de:Musailima]]
[[en:Musaylimah]]
[[fr:Musaylima]]
[[pl:Musajlima]]