Injil: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MusenInvincible (bincang | sumb.)
pembetulan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 31:
Perkataan "Injil" di dalam al-Quran tidak merujuk kepada [[Kitab Bible]] kini yang dimiliki dan dibaca oleh penganut-penganut agama [[Kristian]], ataupun keempat-empat Gospel. Perkataan "Injil" yang digunakan dalam Al-Qur'an, [[Hadith]], dan dokumen-dokumen Islam yang awal merujuk khas kepada wahyu Allah kepada Nabi Isa a.s, dan tidak merujuk kepada "Bible" yang dipegang oleh agama Kristian masa kini.
 
Di dalam alAl-Quran, dengan jelas menyatakanmenuduh bahawa manusia telah mentahrif (mengubah, iaitu menokok-tambah dan mengurangi) sebahagian kitab Injil, khususnya rujukan-rujukan yangdalamnya. mengatakanAkan bahawatetapi, NabiAl-Quran Isajuga anakturut tuhanmeniru olehisi pengikut-pengikutnya,kandungan sertadari peristiwa-peristiwaInjil yangdan terjadiTaurat selepasdan Nabimengubahnya Isamengikut diangkatacuan yang dikehendaki oleh keorang langitArab.
 
Berdasarkan ajaran Islam, Nabi Isa tidak meninggal dunia sewaktu disalibkan dan kemudian dihidupkan semula (seperti yang dikatakan dalam kitab Bible). Umat Islam meyakini bahawa Nabi Isa a.s telah diangkat naik ke langit oleh Allah Taala (beliau tidak pernah disalibkan) dan akan turun kembali di akhir zaman sebagai umat Nabi Muhammad s.a.w.
 
== Lihat juga ==