Sekolah menengah jenis kebangsaan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tambah kandungan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Undid revision 5166722 by 2402:1980:334:F31:0:0:0:1 (talk) ulasan sendiri (mobileUndo)
Teg-teg: Buat asal Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Baris 1:
'''Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan''' atau '''Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina''' ({{zh-stp|s=国民型华文中学|t=國民型華文中學|p=Guómínxíng Huáwén Zhōngxué}}, {{lang-en|National-type Secondary School}}, singkatannya ''SMJK'', {{zh-stp|s=华中|t=華中|p=Huázhōng}}) merujuk kepada subset sekolah menengah awam kerajaan yang asalnya menggunakan [[bahasa Cina]] atau [[Tamil]] sebagai bahasa pengantara di [[Malaysia]]. Perkembangan sekolah Cina bermula sejak abad ke-19. Sekolah menengah yang menggunakan [[bahasa Cina]] sebagai bahasa pengantara turut diasaskan. Sejak kemerdekaan [[Persekutuan Tanah Melayu]], kebanyakan sekolah menengah Cina ditukar menjadi Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan dan menggunakan Bahasabahasas Inggeris. Pada 1970-an, Sekolahkerajaan Menengahbermula Jenismenukarkan Kebangsaanbahasa yangpengantara menerimaSekolah bantuanMenengah kewanganJenis daripada kerajaan diwajibkan menukarkan bahasa pengantaraKebangsaan daripada bahasa Inggeris kepada [[bahasa Melayu]]. Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan juga menggunakan nama Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) dan ditambah (CF) iaitu Conforming School. Sukatan pelajaran dan gaji guru di Sekolah Menengah KebangsaanJenis (CF)Kebangsaan dibiayai oleh kerajaan. Kurikulum dan bahasa pengantara sekolah ini juga sama dengan [[Sekolah Menengah Kebangsaan]].
 
Walau bagaimanapun, kumpulan pendidikan Cina terus menggunakan SMJK dalam nama sekolah untuk membezakan antara 78 sekolah jenis ini dengan sekolah menengah kebangsaan lain walaupun tidak pernah diluluskan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. Pentadbir sekolah disyaratkan mesti memiliki kelayakan bahasa Cina. Pihak sekolah menggunakan SMJK dalam papan tanda sekolah dan lembaga pengelola mengurus harta sekolah, berbanding dengan sekolah yang diurus secara langsung oleh kerajaan. Kebanyakan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan terus mempunyai majoriti pelajar Cina dan guru, biasanya hanya menerima pelajar dari [[Sekolah Jenis Kebangsaan Cina]], [[bahasa Cina]] sebagai subjek wajib dan pengumuman sekolah dilakukan dalam dwibahasa (iaitu bahasa Melayu dan Cina). Sekolah jenis ini dihadiri pelajar dari tingkatan satu hingga enam, sesetengahnya memiliki tingkat peralihan.
 
Isu SMK (CF) yang menggunakan nama SMJK sehingga ke hari ini tidak selesai kerana kedegilan pihak sekolah yang masih mahu mengekalkan nama SMJK dan menimbulkan kekeliruan terhadap banyak pihak yang beranggapan sekolah tersebut hanya untuk kaum cina sahaja. Kerajaan tidak pernah meluluskan penggunaan SMJK kerana sekolah tersebut merupakan sekolah menengah kebangsaan yang dibiaya oleh kerajaan dan seharusnya membuka penyertaan kepada kaum lain untuk turut sama belajar di situ disamping meningkatkan perpaduan kaum yang pelbagai di Malaysia.
 
== Lihat juga ==