Tan Seng Giaw: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kurosagi7 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Kurosagi7 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 16:
 
Tahun 1976 beliau membantu Tan Sri Dr [[Tan Chee Khoon]] untuk berkhidmat di [[Kepong]]. Beliau menjadi Timbalan Pengerusi Kebangsaan [[DAP]] sejak 2004. Pada 1987 - 1988, beliau ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negara dalam [[Operasi Lalang]]. Berikutan itu beliau menulis buku The First 60 Days mengenai pengalaman dalam tahanan ISA.
 
Beliau pernah menjadi Ahli [[Dewan Undangan Negeri]] kawasan Bandar Kelang pada tahun 1982 dan DUN Kajang pada tahun 1990.
 
Parlimen Kepong mempunyai banyak taman kediaman, pusat perniagaan dan kilang kecil dan sederhana. Jalan Kepong sepanjang 4 kilometer, dari Jalan Kuching ke Jejambat Kepong (MRR2), memperolehi dua pasar raya besar dan lehih 20 cawangan bank. Tugasan utama ahli parlimen ialah berucap tanpa gentar atau pilih kasih, mengawalselia undang-undang, wang rakyat dan kakitangan awam, isu-isu pokok, pendidikan dan perkara-perkara seperti geran strata di bahagian pilihanraya. <ref>[http://shengyaochen.blogspot.com/ Biodata Dr Tan Seng Giaw]</ref>