Lille OSC: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Syawaladon (bincang | sumb.)
Lille OSC
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 04:11, 27 Julai 2021

Lille Olympique Sporting Club (pengucapan Perancis: [lil ɔlɛ̃pik spɔʁtɪŋ klœb]), yang biasa disebut LOSC atau sekadar Lille,

Lille
Fail:Lille OSC.png
Nama penuhLille Olympique Sporting Club
PengerusiPengerusi

adalah sebuah kelab bola sepak profesional Perancis yang berpusat di Lille, Hauts-de-France.  Mereka adalah juara Ligue 1, peringkat teratas bola sepak Perancis.  Lille telah bermain perlawanan tuan rumahnya sejak 2012 di Stade Pierre-Mauroy di Villeneuve d'Ascq yang berdekatan, yang menggantikan rumah Stade Lille-Metropole sebelumnya.

Lille ditubuhkan sebagai hasil penggabungan antara Olympique Lillois dan SC Fives pada tahun 1944. Kedua-dua kelab itu merupakan ahli pengasas Divisi 1 Perancis dan Lillois adalah juara sulung liga.  Di bawah lambang Lille, kelab ini telah memenangi empat gelaran liga (pada tahun 1946, 1954, 2011 dan 2021) dan enam gelaran Coupe de France.  Tempoh paling berjaya Lille adalah dekad dari 1946 hingga 1956 ketika pasukan ini diketuai oleh pengurus George Berry dan André Cheuva.

Lille mempunyai persaingan lama dengan kelab RC Lens yang berdekatan, dengan siapa mereka bertanding di Derby du Nord.  Kelab ini dimiliki oleh Merlyn Partners SCSp, dana pelaburan yang berpusat di Luxembourg.