Bendera Republik Sosialis Soviet Azerbaijan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mencipta rencana baharu, ada diambil dari en wiki.
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 02:19, 31 Julai 2021

Bendera Republik Sosialis Soviet Azerbaijan adalah bendera merah polos dengan tukul dan sabit yang berwarna kuning emas dan bintang merah bersempadan emas di kanton atasnya dan jalur biru gelap mendatar di bahagian bawah keempat, mewakili Laut Kaspia. [1]

Bendera Republik Sosialis Soviet Azerbaijan
Nisbah1.2.
Diterima pakai7 Oktober 1952 5 Mei 1956 (perincian yang dinyatakan)
RekaanBendera merah polos dengan tukul emas dan sabit dan bintang merah bersempadan emas di kanton atasnya dan jalur biru mendatar di bahagian bawah keempat.
Direka olehK.M.A. Qasimzadə
Bendera RSS Azerbaijan (terbalik)

Versi terakhir bendera RSS Azerbaijan pertama kali diperkenalkan oleh K.M.A. Kyazimzade, pengarah Muzium Seni Negeri Azerbaijan, dan secara resmi diadopsi sebagai bendera nasional dengan keputusan Presidium Soviet Tertinggi RSS Azerbaijan pada 7 Oktober 1952. Definisi adalah seperti berikut:

Bendera nasional Republik Sosialis Soviet Azerbaijan adalah panel yang terdiri dari dua jalur warna mendatar: bahagian merah atas tiga perempat lebar dan bahagian bawah berwarna biru, hampir satu perempat lebar bendera dengan gambar di kiri atas sudut pita merah, di tiang bendera dan tukul emas dan sabit, dan di atasnya bintang lima berujung merah dibingkai oleh pinggiran emas. Nisbah lebar dan panjang adalah 1: 2.

Teks bendera kebangsaan dalam Perlembagaan RSS Azerbaijan telah dikemas kini pada 18 Ogos 1953. Namun, teks tersebut tidak menyatakan bahagian tukul dan sabit. [2] Pada 5 Mei 1956, Presidium Soviet Tertinggi Azerbaijan SSR meluluskan "Peraturan mengenai bendera Negara Republik Sosialis Soviet Azerbaijan", [1] yang selanjutnya mengatur perincian unsur-unsur pada bendera tersebut. Pada 16 Mac 1981, Presidium Soviet Tertinggi RSS Azerbaijan selanjutnya mengeluarkan keputusan yang menyatakan bahawa tidak ada tukul dan sabit harus dicetak di bahagian belakang bendera. [2]

Rujukan

  1. ^ a b "Флаги СССР и республик (Bendera KRSS dan republik)" (dalam Bahasa Rusia). Великая Страна СССР (Great Country USSR). Dikeluarkan pada 2014-08-31.
  2. ^ a b Versi sebelumnya (1952-1956) - FOTW