Ujian Bahasa Inggeris Universiti Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Muet dipindahkan ke Malaysian University English Test: nama penuh
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
'''''Malaysian University English Test''''' ('''MUET''') atau '''Ujian Bahasa Inggeris Universiti Malaysia''' ialah ujian yang mengukur pencapaian dan kemahiran ber[[bahasa Inggeris]] pelajar-pelajar pra [[universiti]] di [[Malaysia]].
 
Pelajar berkelulusan [[STPM]], [[Matrikulasi]] atau [[Diploma]] yang memohon masuk untuk mengikuti ijazah pertama di institusi pengajian tinggi tempatan perlu menunjukkan bukti bahawa mereka telah mengambil ujian MUET. Ujian ini diadakandiselia 2oleh kaliMajlis setahun.Peperiksaan Pelajar boleh memilih sama ada hendak mengambil ujian ini pada pertengahan tahun atau akhir tahunMalaysia.
 
Ujian ini diadakan 2 kali setahun. Pelajar boleh memilih sama ada hendak mengambil ujian ini pada pertengahan atau akhir tahun. Pendaftaran untuk ujian pertengahan tahun dibuka pada pertengahan bulan [[Januari]] dan ditutup pada awal bulan [[Februari]], manakala pendaftaran untuk ujian akhir tahun pula dibuka pada awal bulan [[Mei]] dan ditutup pada awal bulan [[Julai]].
 
Calon sekolah/institusiujian ini hendaklah membuat pendaftaran di sekolah/institusi masing-masing. Bagi calon institusi yang tidak mengurus pendaftaran di institusinyapersendirian dan calon persendirian individulain, mereka boleh membuat pendaftaran hendaklah dibuat di mana-mana pejabat [[Jabatan Pendidikan Negeri]] (JPN).[http://mpm.edu.my/AlamatJPN.html] Borang pendaftaran boleh diperoleh di JPN dengan harga RM2.00 satu set. Yuran ujian pula ialah sebanyak RM 50.00. Terdapat juga sebuah buku yang mengandungi peraturan dan skema ujian, sukatan pelajaran dan soalan contoh diterbitkan dan boleh dibeli oleh calon.
 
== Kemasukan ==
Sebuah buku yang mengandungi peraturan dan skema ujian, sukatan pelajaran dan soalan contoh telah diterbitkan dan boleh dibeli dengan harga RM5.00 senaskhah. Pembelian secara pos hendaklah disertakan dengan sampul surat beralamat sendiri berukuran 33 cm x 25 cm dan bersetem RM1.00.
 
==Kemasukan==
===Syarat kemasukan===
 
# Ujian ini ditawarkan kepada calon yang telah menduduki mana-mana satu daripada yang berikut:
:*## [[Sijil Pelajaran Malaysia]]
:*## Sijil Pelajaran Malaysia Vocational Vokasional
:*## Malaysia Certificate of Education
:*## Federation of Malaya Certificate of Education
:*## Cambrige School Certificate
:*## Pendidikan selama 10 tahun yang setaraf dengan O-Level
# Calon yang telah menduduki [[peperiksaan]] selain daripada yang disenaraikan dalam 1 di atas hendaklahperlu terlebih dahulu memperoleh kebenaran daripada Majlis Peperiksaan Malaysia untuk mengambil ujian ini.
# Calon sekolah/institusi hendaklah membuat pendaftaran di sekolah/institusi masing-masing. Bagi calon persendirian individu tempat pendaftaran adalah di Jabatan Pendidikan Negeri (JPN). Borang pendaftaran boleh diperoleh di JPN dengan harga RM2.00 satu set. Untuk mengetahui alamat dan nombor telefon JPN, sila klik Jabatan Pendidikan Negeri.
 
===Yuran===
 
# Yuran Pendaftaran = RM 20.00
# Yuran Matapelajaran = RM 30.00
# Bayaran Pertukaran Pusat Ujian = RM 25.00
 
== Komponen Ujianujian ==
 
* 800/1 - ''Listening''