Hasan al-Basri: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kamalzack (bincang | sumb.)
Kamalzack (bincang | sumb.)
Baris 6:
 
==Biografi==
Bapa beliau bernama Pirouz ([[Persian]]: پيروز, kemudiannya dikenali Abol Hasan, atau bapa kepada Hasan), adalah tuan tanah [[Parsi]] (دهگان) di sebuah kampung [[Khuzestan]] dan menjadi hamba semasa kempen ketenteraan di zaman [[Umar|Khalifah Umar]],. danPirouz kemudiannya dibawa balik ke [[Madinah]] sebagai seorang [[mawali]]. Dalam kekacauan perang, Pirouz bersama dengan seorang perawan dari kampungnya, diberikan kepada Ummu Salama. Ummu Salama menghadiahkan mereka berdua kepada saudara terdekat beliau dan kedua-duanya berkahwin dengan tuan mereka dan dibebaskan <ref> [[Ahmad ibn Yahya al-Baladhuri]], [[Kitab_Futuh_al-Buldan]], ms.335. </ref>. Dikatakan Ummu Salama selalu menyusukan Hasan. Hasan kemudiannya dipanggil ''[[Tabi'in]]'' (generasi selepas ''[[sahabat]]'').
<br />
Hasan menjadi guru di [[Basrah]], ([[Iraq]]) dan menubuhkan [[madrasah]] di sana. Antara pengikutnya yang terkenal adalah [[Amr ibn Ubayd]] dan [[Wasil ibn Ata]], pengasas mazhab [[Muktazilah]].
Baris 14:
Hasan dikenali sebagai seorang yang suci jiwanya menyamai para sahabat. Dalam politik, beliau menentang sistem pewarisan khalifah dalam dinasti [[Umayyah]] tetapi percaya kepada pemilihan khalifah. Walau pun mempunyai pandangan kritis mengenai pemerintahan Umayyah, beliau tidak menyokong pemberontakan terhadap pemerintahan tidak adil khalifah Umayyah. Khutbah beliau mengandungi contoh terbaik dan terawal linguistik Arab<ref>John Esposito, ''The Oxford Dictionary of Islam'', 2003</ref>.
 
Beliau berkahwin dengan seorang wanita dari [[Ahli Kitab]]<ref>[[Abu Bakr Jasas]] in his dalam[[Tafseer Ahkaam al Qur'an]] Volume 1 page 333, Beirutedisi editionBeirut [http://www.answering-ansar.org/answers/mutah/en/chap4.php]</ref>.
 
==Rujukan==