Hasan al-Basri: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kamalzack (bincang | sumb.)
Kamalzack (bincang | sumb.)
Baris 12:
Hasan adalah penyokong kuat nilai tradisional (orthodox) dan cara hidup zuhud. Menurut beliau takut adalah asas kepada moral dan kesedihan adalah ciri agama; kehidupan hanyalah perjalanan untuk ke akhirat, dan kesenangan hendaklah dinafikan untuk menewaskan nafsu. Hasan al-Basri juga dipandang tinggi oleh ahli [[sufi]] kerana sikap zuhudnya<ref>''Hasan of Basra'', from ''Muslim Saints and Mystics'', trans, A.J. Arberry, London:Routledge & Kegan Paul, 1983</ref>. Walau bagaimanapun, beliau bukanlah seorang sufi.<ref>at-Tasawwuf and al-Fuqaraa': Ibn Taimiyyah on Sufism and the Paupers, ''Majmoo’ al-Fataawaa'' by [[Ibn Taymiyyah]]</ref>
 
Hasan dikenali sebagai seorang yang suci jiwanya menyamai para sahabat. Dalam politik, beliau menentang sistem pewarisan khalifah dalam dinasti [[Umayyah]] tetapi percaya kepada pemilihan khalifah. Walau pun mempunyai pandangan kritis mengenai pemerintahan Umayyah, beliau tidak menyokong pemberontakan terhadap pemerintahan tidak adil khalifah Umayyah. Khutbah beliau mengandungi antara contoh terbaik dan terawal sastera Arab<ref>John Esposito, ''The Oxford Dictionary of Islam'', 2003</ref>.
 
Beliau berkahwin dengan seorang wanita dari [[Ahli Kitab]]<ref>[[Abu Bakr Jasas]] dalam [[Tafseer Ahkaam al Qur'an]] Volume 1 ms 333, edisi Beirut [http://www.answering-ansar.org/answers/mutah/en/chap4.php]</ref>.